Wandelen langs de altijd mooie Kwade Hoek.

Het kan ook wel flink regenen in de zomer
Het kan ook wel flink regenen in de zomer
Zeedistel met eendagsvlinder
Zeedistel met eendagsvlinder

Het is mooi weer en dan word ik vaak naar buiten gelokt voor een wandeling.
Zoals zo vaak loop ik vanuit ons huisje eerst over de winderige hoge dijk richting Kwade Hoek. Op de dijk geniet ik van het wijdse uitzicht op veel velden groen en de streek van het nostalgische Oostdijk met zijn gezellige huizen.
(De sfeer hier doet mij vaak denken aan de mooie dorpen Oenkerk en Giekerk in de Friesche Wouden.)
Dan, bij de kromming van de weg zie ik al dat prachtige gebied dat nooit verveelt en waar ik zo graag wandel, de Kwade Hoek!

Dit fantastische natuurgebied werd in 1700/1800 de Kwade Hoek genoemd omdat de zeilschepen hier op de zandbanken vastliepen. Bij storm kon het schip ook nog eens bij de kust vastlopen en verloren gaan. In die tijd kon je niet losgetrokken worden. Er waren immers geen motorboten.

Gedurende een deel van het jaar staat de Kwade Hoek onder water door herfst- en winterstormen.

Maar nu, in de zomer is het hier één grote bloemenweelde wat een kleuren!
Ik zie veel, heel veel heemst, het heelblaadje, grassen, witte winde, duizendblad, duindoorn, duizendguldenkruid, koninginnekruid, klaver, het houdt niet op, wat een bloemenpracht!

Later, dichterbij het strand is zeekraal en zeedistel te zien, zo mooi.
Het is hier altijd zo rustig en stil, alleen in de verte hoor ik vogelgeroep. Over het brede strand is nu ook het gat tussen de duinen te zien. Dit doet mij altijd aan de Slufter op Texel denken.

Ik raak hier denk ik nooit uitgekeken, het verveelt me nooit.
Iedere keer zie je weer iets nieuws. Er zijn verschillende mooie routes om te lopen. Ik denk aan het rondje langs, wat ik ‘mijn vogelbosje’ noem.
Hier hoor ik vaak wel van vijf kanten de roep van de nachtegaal.
Ja, het is hier altijd weer genieten. Je krijgt er nooit genoeg van.

Het gat in de duinen, zeewater stroomt binnen bij storm en vloed

 

Geef een reactie

