Zomerconcerten in de vakantie.

Interieur St Catherijnekerk Brielle
Interieur St Catherijnekerk Brielle

Elke donderdag en zaterdag kunnen wij in onze tuin van ons huisje in Goedereede een paar uur van beiaardmuziek genieten. Mooie gedeelten uit klassieke muziek is te horen maar ook heel bekende liedjes, zachtjes zing ik soms mee. Dat is altijd weer genieten. Maar er worden in de omgeving ook veel zomerconcerten gegeven en daar gaan wij ook graag naartoe.

Vanavond is er in de kerk van Haamstede een mooi concert van gitaar- en mandoline muziek, dit lacht ons toe.
Het Follia Duo zal een afwisselend en goed in het gehoor liggend programma van bekende en minder bekende componisten aanbieden. Als we binnenlopen zie ik zoals meestal dat er niet veel mensen zijn, jammer hoor.
Ik denk aan de gratis zomerconcerten van destijds op Texel. Wat kwamen daar veel mensen op af!

De muzikanten komen binnen en ze beginnen te spelen. Mooie muziek vult de ruimte. Ik hoor sfeervolle Spaanse- en Zuid-Amerikaanse muziek waarin de wisselwerking en het specifieke karakter van de mandoline en de gitaar uitstekend tot hun recht komen. Ik geniet, word er blij van en zou bijna wel een dansje willen maken als ik dansmuziek hoor.

Na afloop kopen we een cd en terwijl ik deze blog schrijf genieten we opnieuw van deze muziek. Morgen is er een concert in Brielle van orgel en panfluit, ook mooi.

Ik kan het niet laten. Ik moet iets toevoegen. Want het concert in Brielle was voor mij niet alleen mooi maar ook een hele positieve verrassing. Wat ben ik blij dat we zijn gegaan. Dit concert, met Martin Mans – orgel en Carina Bossenbroek – panfluit, wordt een populair concert genoemd.

Ik ben ook weer onder de indruk van deze mooie Sint Catharijnekerk. De stijl van de kerk is die van de zogeheten Brabantse gotiek, een regionale bouwvorm die in de 14e eeuw is ontstaan.

Als de eerste klanken van het orgel en de panfluit in deze kerk klinken krijg ik kippenvel en tranen in mijn ogen. Zo mooi! Ze spelen Christelijke liederen, muziek van Bach, Beethoven, musicalnummers kortom, er is veel variatie. Ik word er blij van en heb moeite om niet mee te zingen. Deze muziek verveelt niet maar boeit.
Het orgel en de panfluit, ze vullen elkaar zo goed aan. Wat voegt muziek veel aan ons leven toe!
Na afloop van het concert kopen we zelfs twee cd’s. Dat wordt straks thuis nog een keer genieten.

Al deze verrassende gevarieerde zomerconcerten, ik vind het een aanrader!

concert Martin Mans en Carina Bossenbroek
concert Martin Mans en Carina Bossenbroek
Geef een reactie

