Inkijkje in de Milieuvriendelijkste Tuin van Groningen.

In de wijk Helpman van Groningen is een heel natuurvriendelijke tuin. Die tuin was zelfs in 2012 Winnaar van de Milieuvriendelijkste Tuin. “Zijn jullie daar wel eens geweest?” werd ons gevraagd. Wij zijn nieuwsgierig en gaan die tuin met de woensdag wandelclub bezoeken. 2014-10-08_16.32.27 Samen wandelen we langs groene lanen en slingerweggetjes naar de plek waar die bijzondere tuin staat. Het is nu toch echt wel herfst. We lopen over een dik met bladeren bedekt paadje en de diep bruine kastanjes lachen me glanzend toe. Ik raap er een paar op en laat ze in mijn zak glijden. Er staan in deze stadswijk veel bomen. Nu zijn ze mooi met hun geel, rode en bruine bladeren. Hier langs de hoge jaren 30 huizen, waar mensen een beneden of bovenwoning hebben, moet die tuin ergens zijn. Aan de voorkant hebben de huizen een kleine tuin. ‘Wie weet hebben de mensen hier aan de achterkant wel heerlijk veel ruimte’, denk ik.

vanuit een steegje kom je in een prachtige tuin
Vanuit een steegje kom je in een prachtige tuin

Nu lopen we tussen de huizen een lange iets donkere steeg door. Ineens lees ik op een bordje Winnaar Milieuvriendelijkste Tuin 2012. We zijn er. De poort gaat open en twee vriendelijke mensen, het echtpaar S, verwelkomt ons allerhartelijkst. Ze willen maar wat graag ons alles in deze tuin laten zien en erover vertellen. Het plezier van het werken in deze tuin spat van hen af. Ik weet niet wat ik zie. Alles zou toch al behoorlijk uitgebloeid moeten zijn, maar nee, het is hier nu in oktober nog één en al kleur en fleur. Een diepe tuin begrensd met muren van garages, heel veel groen en kleurige bloemen lachen me toe. Hier in deze tuin wordt op een milieuvriendelijke manier gewerkt. Bestrijdingsmiddelen worden niet gebruikt.

linksboven: egelhotel voor de winter, rechtsboven: insectenhotel; linksonder: boom wordt door insecten ge- en verbruikt; rechtsonder: zonnebloempitten voor de vogels
linksboven: egelhotel voor de winter, rechtsboven: insectenhotel; linksonder: boom wordt door insecten ge- en verbruikt; rechtsonder: zonnebloempitten voor de vogels

Deze tuin betekent niet alleen veel voor mensen maar ook voor vogels en insecten. Een ronde boomstam met veel gaatjes doet dienst als insectenhotel en er hangt een ‘viersterren insectenhotel’ waar oorkruipers ook kunnen nestelen. Er onder staat een bijzonder mooi wilde bijenhotel. In buisjes die op het eind gesloten zijn kunnen de bijen hun eitjes  kwijt. Daarna maken ze zelf de gaatjes dicht, als pop overwintert het diertje. In het vroege voorjaar kruipt uit de pop een nieuwe bij. Zo’n bijenhotel kan een grote bijdrage leveren aan het voortbestaan van de bij. Bijen kunnen in deze gifvrije tuin bijdragen aan een biologisch evenwicht. Dit is geen super nette aangeharkte tuin waar door opruimwoede alle sprietjes en takjes worden weggewerkt. Nee, ik zie juist een stam van een boom waar allerlei insecten zelf hun gaatjes in kunnen maken om zich hier te nestelen. Helemaal achter in de tuin staat een groene bak, het egelhotel, waar de egel kan overwinteren. “Wat doet u tegen slakken?” vraagt iemand. “Als het avond is ga ik ze met mijn zaklantaarn verzamelen en dan breng ik ze weg naar een andere plek”, zegt onze gastheer.

Boven: dak van de buurman met zonnepanelen en een met planten begroeid dak. Daaronder kleurige bloemen en boerenkool
Boven: Zonnepanelen bij de buurman op een met planten begroeid dak. Daaronder kleurige bloemen en boerenkool

Op een groene buxusbol zijn zonnebloemen gezet, dit is voer voor vogels. Ik zie ook prachtige zaaddozen van klaprozen, zilveren judaspenning en zaad wat zich vormt op de venkelplant. De begonia’s schitteren met hun rood, roze en witte kleuren! Dit is een grappige tuin. Want alles groeit hier door elkaar. Je kunt het niet zo gek bedenken of je ziet het staan. Allerlei bloemen en planten hebben hun plek. Waar maar ruimte was daar is weer een plant neergezet. Ik zie een heel mooie plant, de nicandra het lijkt wel een lampionnetje. Er zijn dahlia’s, ijzerhart, fuchsia’s, viooltjes, herfstasters, rozen, afrikaantjes, goudsbloemen, balsemien, teunisbloemen.  Ongelooflijk veel planten en bloemen staan in de aarde maar ook in potten zodat er een opbouw is in hoogte.

einde van het jaar wordt weer zaad gevormd voor het volgend seizoen
In het najaar wordt weer zaad gevormd voor het volgend seizoen

Maar, tussen al deze bloemenpracht zie ik ook allerlei kruiden en groente. De boerenkool met zijn mooi gekartelde blad staat vrolijk naast de preibol en vlierstruik. De sla, andijvie, snijbiet, venkel, ze groeien gebroederlijk naast elkaar. Ook zie ik frisse peterselie, selderij en munt. Kijk eens naar de heerlijke vruchten als frambozen, aardbeien, kruisbessen en de jostabes. Ze groeien dapper naast bloemen, planten en kruiden. Tegen de wand klimt de bruidsluier. Dit kan hier allemaal. Ik denk dat dit juist het leuke van deze tuin is. Maar ook dat er plek is voor vogels, insecten, kikkers en muizen. Dit is allemaal mogelijk doordat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Wat een heerlijke plek met respect voor alles wat groeit en bloeit! Het echtpaar S. heeft vanuit hun woonkamer het uitzicht op hun tuin. Ze beleven duidelijk veel plezier en voldoening aan hun tuin. In een hoek hebben ze een klein terrasje neergezet. Want, na gedane arbeid is het ook goed rusten. Er staan drie regentonnen en verschillende compostvaten. Goed met de natuur omgaan werkt aanstekelijk. Dat is hier te zien. Ik kijk omhoog en ik zie op het dak van de buren zonnecollectoren. Ook bloeien er kleurige bloemen. “Ja, we helpen elkaar als we dat kunnen, van mijn buurman krijg ik water en ik help hem als hij iets nodig heeft”, hoor ik de gastheer zeggen. We krijgen voordat we weer opstappen zelfs nog een lekker kopje koffie. Het was een aardigheid om deze tuin te bezoeken.

‘Ik heb respect voor mensen die zo met de natuur omgaan. Die tuin vraagt veel maar geeft ook veel terug,’ denk ik als ik later thuis een paar glanzende kastanjes uit mijn jaszak op tafel leg.

[ Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin ]

Geef een reactie

