Ontdek al wandelend de Preekhilpolder.

Altijd als ik langs het bord fiets met de naam Preekhilpolder word ik nieuwsgierig naar dit gebied. Hoe zou dit er uit zien, is het een wandeling waard? De naam Preekhilpolder komt van de bedevaartskapel voor zeelieden die hier op een middeleeuwse terp stond. Die wandeling, daar kwam het steeds niet van, want altijd waren we onderweg naar een ander doel. Maar nu, vandaag, gaan we die wandeling maken.

boven: glinsterend zilt water Grevelingenmeer onder: margriet en boei
boven: glinsterend zilt water Grevelingenmeer
onder: margriet en boei

Het is prachtig zonnig weer als we het fris groene graspad bij de Preekhilpolder op lopen. Deze dijk is in de 12e eeuw opgeworpen met het doel om de Polder Oudeland, die de oudste van 4 Ouddorpse polders was, te beschermen.
Ik weet niet wat ik zie als ik op de hoge dijk sta. De zon schijnt rechts fel in het glinsterende water van het Grevelingenmeer. Vroeger, voor de tijd van de Delta Werken was het hier nog allemaal zee. Wat een prachtig gezicht, dit enorme weidse water met zijn verschillende kleine eilandjes. Het lijkt wel alsof het zilveren deeltjes bevat zo glanst het water. Ik zie de zilverwitte zeilen van zeilboten fonkelen en ik hoor fladderende vleugels van aalscholvers die verder op paaltjes zitten om hun veren te drogen. Wat een grote vogels lijken ze zo als ik ze in mijn verrekijker zie! Ik hoor ook zeemeeuwen krijsen. Verder is er alleen stilte en nog eens stilte.
Als het zo stil is dan hoor ik het geklots en het gefladder van de vogels in het water nog beter, een mooi geluid.

boven: een tweede dijk achter de zeedijk onder: tussen de twee dijken liggen diepe plassen en moerassen als gevolg van dijkdoorbraken en afgravingen voor nieuwe dijken
boven: een tweede dijk achter de zeedijk
onder: tussen de twee dijken ligt diep open water en moeras als gevolg van dijkdoorbraken en afgravingen voor nieuwe dijken

’s Zomers is deze dijk dankzij het schrale beheer een ware bloemenzee, nu bloeien er nog enkele margrieten, distels, akkerwinde bevergras en grasklokjes. Ik zie dat de oude dijk hier een paar keer is doorgebroken. Er werd in 1881 landinwaarts een nieuwe dijk aangelegd. Daarvoor werd klei uit de strook grond tussen de oude en de nieuwe dijk gebruikt. Zo’n strook tussen oud en nieuw heet een inlaag. Hier in de Preekhilpolder bestaat de inlaag uit riet, moeras en open water. De breedbladige orchis schijnt hier ook te bloeien maar nu is het uitgebloeid, jammer. Zo’n inlaag is toch weer bijzonder om te zien, steeds trekt mijn oog er naar toe. Al die tinten groen zijn zo mooi. Beneden aan de dijk zie ik zoutminnende planten als zilte zegge, lamsoor en schorrezoutgras.

bunkers uit de Tweede Wereldoorlog
bunkers uit de Tweede Wereldoorlog

We lopen de hele dijk af en helemaal op het eind zien we een herinnering uit de Tweede Wereldoorlog. Het is een Duitse stelling en het geeft een goed beeld hoe een infanteriesteunpunt er op dit eiland in die tijd er uitzag. De stelling bestaat uit verschillende onderdelen. We zien opstellingen voor pantserafweergeschut en opslagplaats, munitiebunkertjes, voedselopslag, manschappenverblijf, een watertank en een mitrailleurbunker.
Wat was die Atlantikwall toch enorm groot met zijn vele bunkers hier op Goeree-Overflakkee. Ik verbaas me dat ik op zoveel plekken die bunkers zie.

links: campanula. rechtsonder: krab opgegeten door meeuw
links: campanula.
rechtsonder: restanten van krabben, voer voor meeuwen

We lopen verder de binnendijk af. Beneden zie ik koeien die loom van de warmte heerlijk liggen te slapen. In mijn verrekijker zie ik bij het open water reigers doodstil staan wachten op hun prooi. Op de dijk liggen stukgeslagen krabben, voer voor zeemeeuwen. Ik geniet van het constante verre uitzicht naar alle kanten tijdens deze wandeling. Het is mooier dan ik had gedacht.
Ik ga even zitten in het zachte gras en pluk enkele van die prachtige blauwe grasklokjes, de campanula rotundifolia.

De Preekhilpolder, deze rondwandeling is zeker de moeite waard.
Op tafel staat weer een herinnering een lief klein bosje met mooie blauwe grasklokjes.

( Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin )

Een gedachte over “Ontdek al wandelend de Preekhilpolder.

  1. Hallo Anneke,
    Weer genoten van je prachtige stuk, nu over de Preekhilpolder.
    Volgend voorjaar wil ik jullie graag meenemen naar dit prachtige gebied als de orchideen bloeien en niet alleen zij bloeien, maar nog veel meer.
    Ik zie uit naar je volgende verhaal, groetjes Corrie(en Ilse en hondje Rosa)

    Like

Geef een reactie

