Winterwandeling door de Hortus

 

Op de site van de Hortus lees ik iets dat mijn oog trekt:’ Loop mee met een gids en maak een winterwandeling in de Hortus op 14 of 21 december.’ Een wandeling in de winter, als de natuur rust? Ik word nieuwsgierig en lees verder.

‘In de winter is er ook veel te zien in de tuinen. Door de afgevallen bladeren zijn de structuur van de bomen en de tuinaanleg goed zichtbaar. We kunnen op zoek gaan naar de winterbloeiers zoals de winterjasmijn, viburnum x bodnantense en het meloenboompje, vogellijm of maretak, evenals mossen en korstmossen. De Hortus bezit een grote verzameling van de altijd groen blijvende dennen, sparren en coniferen zoals thuja’s, dwergcipressen, jeneverbessen en taxussen die nu alle aandacht kunnen krijgen’.

Dit vind ik leuk! Juist nu, nu de natuur lijkt te rusten en te slapen.

Op deze arme grond groeien de jeneverbessen, een soort die dreigt te verdwijnen
Op deze arme grond groeien o.a. de groenblijvende  jeneverbessen, deze dreigen te verdwijnen in ons land.

In de winter kijk ik altijd graag naar de vormen en structuur van de takken aan de bomen. En ik vind het weidse uitzicht zo mooi met duidelijke zichtlijnen.

Tijdens deze koude korte donkere dagen voor Kerst lijkt het me boeiend om deze winterwandeling mee te maken. Het is vandaag helder, koud en het vriest bijna.  Dit weer trekt ons naar buiten, we treffen het! Het is een feestje om buiten te zijn.

Als we de Hortus binnen lopen zie ik al een groepje mensen zitten wachten. Dat zal de groep van de winterwandeling zijn! Het is altijd leuk om met een groep op stap te gaan die veel respect heeft voor de natuur. Ik kan er veel van leren. Er zijn geen kinderen. Jammer, kinderen reageren vaak verrassend en vinden veel van wat ze zien al spannend. Dat werkt zo aanstekelijk en ik word er nieuwsgierig en blij van. We maken kennis met elkaar. De twee gidsen heten ons welkom en stellen zich aan ons voor.

We lopen eerst naar de grote onverwarmde kassen. Hier zullen we enkele bijzondere planten zien. Het valt me op dat de planten mooi frisgroen en verzorgd zijn.

boven: rondleiding in de kassen; onder: de vissen uit de vijvers van de Japanse tuin zwemmen tijdelijk in de vijver van de kas.
boven: rondleiding in de kassen; onder: de vissen uit de vijvers van de Japanse tuin zwemmen tijdelijk in de vijver van de kas.

Verbaasd kijken we omhoog naar de enorm hoge bananenplant. Ik hoor vertellen dat het eigenlijk niet een boom maar een kruidachtige plant is. Hoog in deze bananenplant zien we een bloem waar later de vruchten uit zullen groeien. De plant bloeit maar één keer één jaar en sterft daarna af. Steeds zullen er nieuwe scheuten groeien.

Een eindje verder staat een hoge prachtige bloeiende Japanse mispel plant met zijn mooie vormen.

De gids vertelt nu over een bijzondere naaldboom, de Wollemia nobilis die uit Australië komt. Er staan hier in de kas zoveel bijzondere groene planten waar de Hortus heel blij mee is.

Ik zie dat er een heel klein blaadje rond gaat. Iedereen ruikt er aan. Het is een blaadje van de citroen verbena die als keuken kruid gebruikt wordt. Het ruikt ook heerlijk naar citroen. Daar is vast heerlijke thee van te drinken. Het is een rustgevend kruid en kan helpen bij nervositeit en slapeloosheid.

Om de beurt vullen de gidsen elkaar goed aan. Wat weten ze veel te vertellen over al dit moois wat we zien. Ik hoor ze zeggen dat veel planten goed tegen kou kunnen maar niet tegen nattigheid.

De droogtekas is dus erg belangrijk. We staan nog even stil bij de prachtige goud oranje karpers die in een vijver zwemmen. Ze komen uit de vijver van de Chinese tuin, waar ze last van een virus hadden. Gelukkig gaat het nu weer goed met ze!

We doen de deuren wijd open, zo kan ook de rolstoel er goed door. Het is weer een leuke groep mensen die vol interesse en verbazing naar al dit moois kijkt. Ik geniet en wil graag iets opsteken van deze winterwandeling. De zon schijnt door de bomen en het is fris en koud. Maar we lopen nu lekker door naar de prachtige wilde plantentuin, de Laarman tuin. Dit vind ik altijd een heerlijke plek. Het is hier zo rustig en het ziet er zo natuurlijk uit. Ik voel me hier een leek. Er is zoveel te zien. Hier is een nationale plantencollectie in deze ecologische tuin, een loofbomenbos, een naaldbomenbos en een heide- en weidegebied” hoor ik zeggen.

links: een van de oudste berken in ons land; rechts: de mammoetboom, welke de zwaarste soort van de wereld is.
links: een van de oudste berken in ons land; rechts: de mammoetboom, die  wel hoger dan de Martinitoren zou kunnen worden.

We staan stil en kijken omhoog naar een oude mooie zilvergrijze knoestige berk uit 1934. Dit is wel heel erg oud, want berken van 80 jaar zijn hoogbejaard. We verbazen ons en lopen langs het Daan Huizinga pad. Allemaal namen van mensen die bijzonder betrokken waren bij alles wat hier is gegroeid. Zij hebben het verdiend dat hun namen hier te lezen zijn. We lopen langs een papierberk met zijn mooi getekende bast. Ook zien we de Noordse esdoorn. Altijd weer zijn de mammoetbomen, die wel 3000 jaar kunnen worden, hier het kijken dubbel en dwars waard. Het is de zwaarste boom in de wereld en komt voor in Californië. De schors is roodachtig bruin, dik, zacht en vezelig en kan gemakkelijk ingeduwd worden. Het heeft een hoge kruin zodat bij bosbrand het vuur de belangrijkste delen van de boom niet kan aantasten. We voelen allen aan de zachte bast en we lopen weer verder.

Het is leuk om ook even langs zachte graspaden te lopen. De rolstoel heeft even een krachtig duwtje nodig, maar zo komen we ook op mooie plekken. Wat is het op deze plek mooi, met plezier bekijk ik de stille verte met zijn mooie paadjes. En wat zijn er nog veel tinten groen en rood te zien.

Dat is grappig, nu al fantastisch! Verbaasd buig ik me over een lief klein sneeuwklokje waar we op gewezen worden. Dichtbij zie ik nog een paarse schijnridderzwam en een kleine plas met bevroren water. Alsof de herfst, winter en lente elkaar raken..

winterbloeiers, boven het eerste sneeuwklokje en onder de helleborus of kerstroos
winterbloeiers, boven het eerste sneeuwklokje en onder de helleborus of kerstroos

Ons oog trekt naar een bloeiende gele frisgroene struik die aan de brem doet denken. De gids vertelt dat het de winter bloeiende gaspeldoorn is. Bij de jeneverbessen lijkt het alsof ze de adem inhouden.. De besjes doen er drie jaar over om te rijpen.

We zien nog de Alpenden met zijn dikke harde pijnboompitten. De pijnboompitten gaan van hand tot hand, wat zijn ze hard! Ik laat een paar in mijn jaszak glijden.

links de bast van de sneeuwvlokjesboom  en rechts de vruchten hiervan.
links de bast van de sneeuwvlokjesboom en rechts de zaaddozen hiervan.

Er is nog een boom die opvalt, er hangen allemaal zaaddozen aan de takken, het is de sneeuwvlokjesboom. Deze boom heeft ook zo’n mooi getekende bast. Als we verder lopen zien we nog iets bloeien. Het is de witte kerstroos of helleboris met zijn mooie dikke knop en bloem, zo mooi.

Wat is het toch leuk en leerzaam om met een gids zo’n winterwandeling hier in de Hortus te maken. We zijn hier nu al anderhalf uur en het wordt kouder. Tijdens zon wandeling krijg je het sneller koud omdat er natuurlijk veel stil wordt gestaan om alles goed te bekijken. Ik zie koude gezichten, het is dus tijd om naar binnen te gaan en iets warms te drinken. We bedanken de gidsen.

boven: de winterbloeiende gaspeldoorn en onder hortensiabloemen die niet van ophouden weten.
boven: de winterbloeiende gaspeldoorn en onder hortensiabloemen die niet van ophouden weten.

Wij lopen nog een klein rondje langs de hortensia tuin en verbazen ons over enkele hortensia’s die nog kleur in de bloemen laten zien.

Ik wil mijn handen in mijn jaszak warmen en ik voel enkele keiharde pijnboompitjes.

Als we naar huis rijden denk ik:” De Hortus moet blijven en wat ben ik blij dat we met de winterwandeling zijn meegegaan!”

[Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin]

Geef een reactie

