Sfeervolle kerstmarkt op Zorgboerderij De Mikkelhorst

DSC05161

Buiten is het grijs en al vroeg donker. De dagen zijn kort en het zijn duidelijk de donkere dagen voor Kerst. Het Sinterklaasfeest is voorbij en we groeien weer naar het Kerstfeest toe. Dat begint voor mij al op de zondag als het de eerste Adventsdag is.

De voorbereiding naar Kerst is al begonnen.

Het Harener Weekblad meldt dat er weer een traditionele kerstmarkt is op de Zorgboerderij De Mikkelhorst. Ik heb zin om juist daar naar toe te gaan. Een Zorgboerderij heeft iets extra’s. Ik denk terug aan de tijd dat ik op school werkte met kinderen met een beperking. Het gaf mij veel voldoening. Op internet lees ik wat de Mikkelhorst allemaal te bieden heeft:

Aan de rand van Haren, grenzend aan een prachtig natuurgebied, ligt de Ecologische Zorgboerderij De Mikkelhorst. Er is een kinderboerderij, tuinderij, theeschenkerij, houtkloverij en een winkel voor streekproducten. Allerlei activiteiten worden er georganiseerd. Hier werken mensen met een beperking of een specifieke hulpvraag, op een veilige werkplek. De werkzaamheden en het werktempo zijn afgestemd op ieder zijn mogelijkheden. Er is een grote variatie aan werkplekken en zo kan ieder tot zijn recht komen. Juist de samenwerking tussen mensen met verschillende beperkingen geeft kansen om elkaars mogelijkheden en sterke kanten te stimuleren”.

Ook het sfeervolle filmpje nodigt uit om naar de kerstmarkt te gaan.

Kerstmarkt bij en in de Mikkelhorst.
Kerstmarkt bij en in de Mikkelhorst.

We pakken de fiets en zijn er snel. Het is al donker als we aankomen. Vanuit de verte zie ik al de lichtjes en vlammen van de vuurkorven. Dat ziet er gezellig uit! ‘Kerstbomen Te Koop’ lees ik en we fietsen door een groene laan van kerstbomen. We stallen de fietsen en ik voel de warme gloed van vuurkorven. Hier is hout te koop. Het is buiten gelijk al gezellig. Op zitjes zitten mensen warme erwtensoep en broodjes te eten. Ik hoor blijde stemmen van jongeren die hier hun werkplek hebben gevonden. Ik herken ze. Vroeger zaten ze bij mij in de klas en nu zie ik ze terug. Wat is dit fantastisch om te zien dat zij hier een goede toekomst hebben gevonden! Het is duidelijk te merken dat zij hier op hun plek zijn. Het plezier spat er van af! Er zijn heel wat stands. Ik zie een stand van De Mikkelhorst waar heerlijke geitenkaas te koop is. Vrijwilligers staan hier te verkopen voor het goede doel. De Mikkelhorst heeft namelijk in de toekomst geld nodig voor een nieuw dak. Er is dus veel geld nodig.

heerlijke kaas
heerlijke kaas

Wij kopen heerlijke kaas. Het is koud buiten. Ik bewonder de vrijwilligers die hier uren in de kou staan.

We lopen naar binnen, langs de stallen waar de dieren staan. Geiten, schapen, varkens en ezels kijken ons aan. Wat ziet dit alles er verzorgd en sfeervol uit. De stands staan er vlakbij. Dat is juist zo bijzonder leuk. In een stille tussenruimte zien we in het stro een grote kerststal met Jozef, Maria en een kribje met het kindje Jezus.

2014-12-13_14.19.19

Er is van alles te koop. Veel sieraden en kerstversiering van allerlei materialen. Er zijn wel dertig stands. De sfeer is gezellig. Ik zie de stand van de Rommelmarkt en maak een praatje met iemand die hier al jaren vrijwilliger is. Ik heb respect voor die mensen, duidelijk is ook te zien dat ze het met plezier doen.

DSC05147

Hier in de stallen is het koud.

Ik voel de wind door het dak en wil wel geloven dat het tijd wordt voor vervanging. Het is leuk om langs de stands te lopen en te zien hoe enthousiast alle standhouders over hun producten zijn.

We lopen langs een heel mooie stand met eigengemaakte creatieve kunstwerkjes. Ik zie heel fijn wit handwerk. Het lijkt wel kantkloswerk. Er is een heuse kerststal gemaakt. Wat knap! Het hele kerstverhaal is hier uitgebeeld. Ook van schapenwol zie ik schaapjes, herders, engelen, kerstballen en nog veel meer figuren. De standhoudster is terecht enthousiast, ze vertelt honderduit. Ik ken haar en maak een praatje. Natuurlijk koop ik er ook iets.

2014-12-13_15.33.37

We vervolgen ons rondje en komen zo de landwinkel binnen. Hier zie ik glanzende flessen wijn, potjes met jam, allerlei heerlijkheden en creatieve voorwerpen staan. Er is werkelijk van alles te koop.

Nu belanden we weer buiten waar we een heuse pipowagen zien. Ik ruik zelfs oliebollen. Maar het wordt al later en het is tijd om naar huis te gaan. We pakken de fiets en achter me hoor ik nog de enthousiaste stemmen van de mensen die hier hun werkplek hebben gevonden. Fantastisch, fijn kerstfeest, bedenk ik me en de kerstmarkt en De Mikkelhorst, ze moeten blijven!

[Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin]

Een gedachte over “Sfeervolle kerstmarkt op Zorgboerderij De Mikkelhorst

Geef een reactie

