Watersnoodmuseum Zeeland

In 1953 worden 4 caissons  in het dijkgat gevaren en afgezonken.
In 1953 worden 4 reusachtig grote betonnen caissons bij het dorp Ouwerkerk in het dijkgat gevaren en afgezonken.  Elk caisson is 60 meter lang, 20 meter breed en 20 meter hoog.
In de 4 caissons  is nu het watersnoodmuseum ondergebracht. Het grootste deel van deze betonnen bakken zit onder de grond.
Een panorama foto zoals het er in januari 2015 uitziet. In de 4 caissons is nu het watersnoodmuseum ondergebracht.   Het grootste deel van deze betonnen bakken zit onder de grond.

Wat kan het weer in deze tijd van januari verschillend zijn. Kort geleden was het winter, vriezend koud en het sneeuwde. Maar ineens kwamen er ook fikse herfststormen  of het werd zacht weer met een warm zonnetje. Dit doet mij aan de lente denken. Gisteren, begin januari was het prachtig zonnig weer. Wij hebben die dag genoten van het oppassen op Quinten en we konden een mooie wandeling maken naar Voorburg.

Maar vandaag is de lucht alleen maar grijs en het zal de hele dag blijven regenen. Dit weertype is geschikt om naar een museum te gaan. We kiezen het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk, dichtbij Zierikzee. De afgelopen jaren is er veel aandacht gegeven aan die vreselijke watersnoodramp, nu al weer 62 jaar geleden. Dit heeft ons op het idee gebracht om het Watersnoodmuseum eens op te zoeken.

Het regent pijpenstelen als we over de Brouwersdam naar Ouwerkerk rijden dat net buiten Zierikzee ligt. We zien achter de dijk grote betonnen caissons liggen waar het Watersnoodmuseum in gevestigd is. De laatste caisson die het gat naar de zee moest dichten is op 6-11-1953 geplaatst.

O, wat is het vies, koud weer. We rennen naar de entree van het museum. Vriendelijke vrijwilligers kijken ons aan. We krijgen een korte uitleg en we stappen de betonnen, enigszins kille ruimte binnen.

De missie van het Watersnoodmuseum is: herinneren, leren en vooruitkijken. Elk caisson heeft een eigen thema.

Caisson 1: De feiten; Caisson 2: De emoties, de mensen                            Caisson 3: De wederopbouw; Caisson 4: De Zuidwestelijke Delta

We zijn amper binnen en direct zie ik al op een film hoe groot het drama van de watersnoodramp was. Ik herinner me nog die grote storm op 1-2-1953. Ik was buiten, in Leeuwarden, vier jaar oud en bang dat de bulderende wind me mee zou nemen de lucht in. Mijn grote broer nam me mee naar huis. Maar kijk eens naar de filmbeelden. Wat een dijkdoorbraken, hoog water, slachtoffers en schade. De ramp was niet te bevatten, zo groot, indrukwekkend. Deze storm met zijn rampzalige gevolgen kwam zo plotseling. De mensen lagen te slapen, ze waren niet geïnformeerd over het gevaar dat kwam. In de middag kwam er nog een tweede angstige vloedgolf die groter en hoger was dan daarvoor.

De communicatiemiddelen van nu waren er toen niet. Iedereen werd overrompeld door het hoge water, waar was het veilig? De hulptroepen kwamen op gang, maar velen hebben uren in spanning en doodsangst gezeten. Vermissingen, doden, alles dreef in het water, een werkelijke niet te bevatten nachtmerrie.

Er staat een maquette waar de vele dijkdoorbraken op te zien zijn. We kijken naar Wolphaartsdijk waar moeder geboren is. We kijken naar Goedereede, Ouddorp, Stellendam, Oude Tonge, en andere plaatsen. Al die plaatsen, het is gewoon te veel. Wat was er weinig bescherming met als gevolg al die dijkdoorbraken..

Er is een huiskamer ingericht uit de tijd van vóór de ramp. Dit doet me denken aan heel vroeger. De tafel met daarop het pluchen tafelkleed stond midden in de kamer. Ik zie een ouderwetse radio met draaiknoppen. Theekopjes op de tafel, een kwartetspel, houten speelgoed, de televisie had bijna niemand. Wat ademt die huiskamer een stille sfeer uit!

Een idee zoals de huiskamer in 1953 er uitzag.
Een idee zoals de huiskamer in 1953 er uitzag.

We zien een leestafel met kranten, tijdschriften, fotos per dorp of stad. Wat is hier veel verzameld, je kunt hier wel dagen lezend doorbrengen. Er is de mogelijkheid om persoonlijke verhalen van mensen over dit drama te beluisteren. Ik druk op een paar namen en kijk en luister naar enkele mensen en hun verhaal. Ik lees het verhaal van een sergeant die dagenlang mensen redde. Hij zag een paard met schrik in de ogen en hij kwam terug om ook dit paard te redden. Ik zie een rieten koffertje waar het kleine babytje Teun van drie dagen oud in lag, zo is hij gered en meegenomen in een bootje. Precies zo’n koffertje hadden wij vroeger thuis ook.

Het rieten koffertje waarin de baby van een paar dagen oud in een bootje werd meegenomen
Het rieten koffertje waarin de baby van een paar dagen oud in een bootje werd meegenomen

Ik lees: Op het laatst stonden we met dertien man op een kleine zolder boven op de bedden met ons hoofd tegen de nok. Het water kwam met donderend geweld alles meesleurend, alles vernielend, allesvernietigend.

Ik zie een jasje en lees het verhaal dat er bij staat, geschreven door zijn broer

De jas van Jan Maliepaard.

“Kort nadat mijn moeder haar twee oudste kinderen , op de zolder van de overburen, in bed had gestopt, is het gedeelte van de woning, waar het bed stond, weggeslagen. Mijn moeder heeft de rest van de nacht samen met haar overgebleven zoontje, doorgebracht op het overgebleven stuk zolder van de woning. Zoals zovelen is overkomen is het vluchten haar noodlottig geworden. Mijn ouders wilden na de ramp niet in hun huis, vlakbij de plaats waar hun kinderen waren omgekomen, blijven wonen. Na haar overlijden, bleek dat zij, tussen haar kleren, het jasje van Jan Maliepaard, haar verdronken zoon, meer dan 50 jaar had bewaard. Nooit was hier over gesproken.”

Onder de indruk van dit alles loop ik verder.

Deze foto´s heb ik overgenomen uit het boek Watersnood van Kees Slager.
Deze foto´s heb ik overgenomen uit het boek Watersnood van Kees Slager.

[Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin]

2 gedachtes over “Watersnoodmuseum Zeeland

  1. dat rieten koffertje staat gevuld met flesjes en potjes nu bij ons in de badkamer. Ik heb het indertijd ook nog in de babykamer met daarin luiers en hemdjes gebruikt.
    Binnie

    Like

Geef een reactie

