Geheimzinnige kunstvoorwerpen rondom de verdwenen borg de Mikkelhorst.

Vandaag gaan we met de woensdag wandelclub op pad. Ik heb er zin in, want Ali die zeer actief is bij de Harener Historische Kring “Old Go” gaat de wandeling organiseren, http://www.oldgo.nl/. Het is inspirerend om met iemand te lopen die zoveel van onze eigen woonomgeving weet.
Al zo lang heb ik me verbaasd over heel verrassende voorwerpen die ik soms tijdens mijn wandelingen zie. Vandaag zal ik er veel meer zien.

We lopen naar een idyllische plek waar nu een bruggetje, oude hoge bomen en langgerekte vijvers met waterplanten staan. Hier is de oude geschiedenis nog terug te zien. In de ijstijd is een zandwal opgestuwd, we noemen deze ‘de Hondsrug’. Zo rond 1641 werd op deze plek een borg ‘de Mikkelhorst’ gebouwd. Het was een statig huis met een grote tuin en omgeven door een gracht. Mijn fantasie gaat werken. Wie zou hier vroeger gewoond hebben, hoe dacht en leefde men in die tijd? Jaren lang werd hier gewoond en geleefd maar in 1861 werd de borg verkocht en afgebroken. Zonde, weg geschiedenis.. Wat er van overbleef waren houtwallen en sloten.

oude ingekleurde kaart uit ... , waarop de borg Mikkelhorst is  vermeld.
oude ingekleurde kaart uit 1792, waarop de borg Mikkelhorst is
vermeld.

Toch zijn er nog sporen uit de geschiedenis te bespeuren. Ali wijst ons op de plaatsen waar eens de grachten waren. We zien een prachtig kunstvoorwerp: een zwerfkei met een melkpak, afgegoten in brons.
Rondom deze herinneringsplek liggen veel meer kunstvoorwerpen. We zullen ze allemaal uit de tijd van toen en nu tegen komen. Ze zijn gemaakt door het kunstenaarsduo Groenewoud/Buij. Het doel van hen is dat het latere nageslacht deze voorwerpen zullen vinden en dat zo informatie gegeven wordt over onze en vroegere tijden.
DSC06154
We lopen het bruggetje over en zien een steen met een deftige afbeelding van een leeuw die doet denken aan de tijd van de borg. Onder een bankje zie ik een milkshakebeker uit de tijd van nu. Wat grappig, je zou het zo willen pakken en uit het rietje willen gaan drinken! De omgevallen stoel die in de borg zou kunnen staan heeft vooral veel allure. Het werkt tot mijn verbeelding en ik heb de neiging hem rechtop te zetten. Wat zullen veel mensen hier met verbazing staan kijken en aan deze stoel sjorren! Gelukkig is er geen beweging in te krijgen.

We lopen nu op de Oude Borg. Sommige straatnamen doen ook denken aan de borg. Ik denk aan de Oude Middelhorst, de Borgsingel en het Jonkerspad. We zien een vuilniszak van brons zomaar langs de straatkant staan. Je zou hem willen opruimen maar je merkt dat het niet te verslepen is. Het wagenwiel ligt op de slootkant, een herinnering aan een wagen die zijn wiel verloor?
Er is een leuk kronkelig pad in de boomwal dat naar de borg liep. Ach, wat is dit toch een aardigheid. Ik zie een melkbus die ik jaren geleden al probeerde rechtop te zetten. We komen ook nog een petroleumblik tegen. In gedachten zie ik mijn vader naar de schuur lopen om het petroleumblik te halen voor het aansteken van de kachel.

links: een oud paadje tussen de bomen dat vroeger naar de borg liep. rechtsboven en rechtsonder: bronzen voorwerpen, een oude stoel en een petroleumblik.
links: een oud paadje tussen de bomen dat vroeger naar de borg liep.
rechtsboven en rechtsonder: bronzen voorwerpen, een oude stoel en een petroleumblik.

Achter bij de Borgsingel ligt ‘zomaar’ een stapel oude kranten. Weggegooid door de krantenjongen die geen zin meer had dit rond te brengen? We moeten glimlachen om al deze grapjes die sporen uit onze tijd zijn. Bij het Jonkerspad in de slootkant moet nog een lekke voetbal liggen. Maar helaas, hoe is het mogelijk, iemand heeft dit weggehaald, jammer, weg verleden!
Maar, gelukkig, op het bankje in het Jonkerspad zie ik nog wel een prachtige handschoen die goed verankerd zit. Hopelijk worden de voorwerpen niet vernield of gestolen. Ergens, langs het wandelpaadje van de Oude Middelhorst moet nog een klokbeker liggen, die ga ik nog eens zoeken. En, ik heb hem gevonden! Die klokbeker ligt vlakbij de melkbus, er recht tegenover, in het bosje!

we zien nog meer bronzen voorwerpen: een handschoen op een bankje, een melkpak, een stapel kranten en een vuilniszak.
we zien nog meer bronzen voorwerpen in de woonwijk: een handschoen op een bankje, een melkpak, een stapel kranten en een vuilniszak.

We lopen nu stevig door en hebben zin in koffie. Altijd weer is het enorm gezellig om bij elkaar te zijn. We praten heel wat af, drinken koffie en snoepen van het lekkers. Op tafel ligt een militair topografische kaart van 1792-1794.
Geanimeerd kijken we naar het Haren van vroeger. Wat is er veel veranderd en wat zijn we nieuwsgierig naar hoe het toen was!

 

Geef een reactie

