Met bijzonder passiemuziek naar Pasen

Over twee weken dan is het zover, Pasen! In deze tijd voor Pasen beluisteren we veel passiemuziek. Altijd weer voelbaar mooie muziek dat raakt. Het is zondag, de lucht is fel helderblauw. De zon schijnt heerlijk verwarmend in de kamer. En, zo na kerktijd smaakt het eerste kopje koffie al lezend het lekkerst. Een heerlijk moment. “Kijk eens, zeg ik tegen Freek. Vanmiddag wordt door het vocaal ensemble Sequens en instrumentalisten de Membra Jesu Nostri van Buxtehude in Leermens uitgevoerd.” Zonder woorden weten we al wat we vanmiddag gaan doen. Luisteren naar de voor ons bekende en geliefde muziek op een prachtige plek.

De kerk van Leermens gebouwd in de 11e eeuw op een van de hoogste wierden van Groningen.
De kerk van Leermens gebouwd in de 11e eeuw op een van de hoogste wierden van Groningen.

We rijden door het Groninger land. De zon schijnt uitbundig. Ik zie veel wandelaars en fietsers. ‘Ja, dit is ook prachtig weer om buiten te bewegen denk ik, maar het ritje naar Leermens voor dit concert is vast een goede keus.’ Ik geniet van het naar buiten kijken. Het Groninger land, dichtbij de kust, wat is het mooi. Het heeft zoveel raakvlakken met het hoge noorden in Friesland. Ik zie een hele zwerm vogels een spreeuwendans uitvoeren, prachtig ze zweven in sierlijke golven door de lucht. Ik zie ook de blauwe reiger, roerloos in het weidse groene land aan de waterkant. Een eindje verderop is het één en al bewegend wit van foeragerende mantelmeeuwen. Wat een weids uitzicht, met in de verte intieme kleine dorpjes.

Langs wierden rijden we zo Leermens binnen. Verbaasd kijken we om ons heen. Wat een idyllisch oord is dit! Kleine huisjes maar ook grote herenboerderijen zagen we zopas. En dan de Donatuskerk die op een wierde staat. Nieuwsgierig lopen we om de kerk heen die rond 1050 is gebouwd. Ik zie tufsteen en rondboog vensters. Er zijn romaanse en latere gotische elementen te zien. Vogels zingen en verder hoor ik alleen de stilte.

Detail van het muur; tufsteen uit het jaar 1000 met latere wijzigingen in baksteen.
Detail van de muur; tufsteen uit de 11e eeuw met latere wijzigingen in baksteen.

We lopen naar binnen naar het zachte geroezemoes van stemmen. Hier is een warm welkom. We kopen kaartjes en zoeken een plek. Lekker dichtbij de zangers en instrumentalisten. Opnieuw kijken we verbaasd om ons heen. Wat een mooie sfeervolle kerk is dit! We zien schilderingen uit de periode 1400-1450 van Sint Sebastiaan en Maria met kind.

prachtig interieur van de Donatus kerk in Leermens, zicht op het koor.
Prachtig interieur van de Donatus kerk in Leermens, zicht op het koor.

Het gewelf in het koor heeft een gevarieerd patroon van metselmozaïek. En kijk eens, heel hoog in het midden van het gewelf siert een prachtig rozet. Maar luister. Iedereen is muisstil. De instrumenten worden gestemd, het concert gaat beginnen.

Als de eerste klanken van de Membra van Buxtehude klinken, ben ik ontroerd. Wat hoor ik pure zuivere volle klanken die me doen denken aan het lijden en de wonden van Christus. Deze mooie passiemuziek met zijn mooie gebeden en gedichten raken mij.
We genieten volop van de uitstekende kwaliteit van de zangers en instrumentalisten. En, wat wordt dit alles integer neergezet..
Als muziek boeit dan staat de tijd stil. Voor we het weten klinkt het afsluitend Amen. Mooi, mooi, mooi!
Enthousiast en welverdiend applaus volgt. Dan is het stil.

musici na afloop buiten in een zonnige hoek
Musici worden na afloop van het concert welverdiend in het zonnetje gezet.

De deur gaat open en lichte warme zonnestralen schijnen in mijn gezicht. We kunnen het niet laten. We lopen nog een rondje om de kerk en we staan stil bij oude grafstenen met mooie wijze spreuken. Hier durven ze wel over de dood te schrijven. Ik glimlach en lees:

STA WANDELAAR
EN LEES,
WIENS OVERSCHOT
HIER ZIJ,
EN DENK ER AAN
DIT LOT,
TREFT VROEG OF
LAAT OOK MIJ.

Op het kerkhof staan veel grafstenen met dichtverzen.
Op het kerkhof staan veel grafstenen met een verzameling aan poezie.

Aan de overkant staat het dorpshuis. Hè? wat zie ik nu? Allemaal steunbalken ‘sieren’ het gebouw. Het gebouw helt bijna naar voren. Binnen zien we ook dikke gekruiste steunbalken die het gebouw ‘bij elkaar’ moeten houden.. Allemaal gevolgen van de gasboringen in dit mooie gebied! Het voelt niet goed, oneerlijk hoe er met de veiligheid van Groningen wordt omgegaan. Veiligheid telt niet, wat wel telt is geld en de grond leegzuigen.
Het voelt als een domper en ik denk aan al die mooie oude kerken, onschatbaar erfgoed, kwetsbaar, mag het blijven? We rijden verder in het mooie Groningerland en ik schrik van de vele gebouwen en kerken, zwaar beschadigd door almaar opvolgende aardbevingen.. Overal zien we dikke steunbalken die gebouwen en monumentale kerken moeten beschermen tegen instorten.. Het lijkt alsof de zon is opgehouden met schijnen, deze mooie dag, in ons eigen leefgebied, er lijkt een dreigend donkere wolk boven te hangen..
( Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin )

4 gedachtes over “Met bijzonder passiemuziek naar Pasen

Geef een reactie

