Feest in de Beekse Bergen

De telefoon rinkelt. Ik hoor een lief meisjes stemmetje. “Oma, we gaan naar een huisje in de Beekse Bergen. Ga jij ook met ons mee? Papa is in die tijd ver weg op vakantie en dan hebben wij ook wat leuks. Opa mag ook komen.” Wie wordt hier niet door geroerd? Sara praat enthousiast, vertelt me dat ik de werkspulletjes niet moet vergeten en ik doe vrolijk mee. De toon is gezet. We hebben er zin in en gaan er iets leuks van maken. Hoe zal het daar zijn?

Ik lees : Safaripark Beekse Bergen het Afrikaanse hart van Brabant. Kies voor een safari tussen 1.250 dieren, een beestachtige vakantieomgeving, volop speelpret in Avontureneiland en spetterend waterpret vanaf de hoge glijbanen. Het grootste wildpark, beleving van Europa!

‘Oei, dat belooft wat, denk ik. Ik ben bang voor wilde dieren, word misselijk in een draaimolen, en ik durf niet van een waterglijbaan. Maar daar met mijn kleinkinderen zijn lijkt me heerlijk, ik verheug me er op!’

In het huisje zien we regelmatig de ganzen bedelen om eten.
In het huisje zien we regelmatig de ganzen bedelen om eten.

We zijn er bijna. Met twee volgeladen auto’s rijden we onder een groot bord door, waar op staat ‘Welkom op safari bij de Beekse Bergen.’ Wat grappig, we zijn gelijk al in mystieke Afrikaanse sferen want de huisjes in dit bos met heuveltjes onder de hoge smalle bomen waar we langs rijden doen denken aan de zebra, de giraf en de luipaard. Dienstauto’s en een safari bus met de tekening van de vacht van de giraffe rijden ons voorbij. Op de supermarkt met de kleuren van de luipaard lezen we ‘Boodskappe.’ Zelfs de veldnamen van dit vakantiepark zijn naar de dieren vernoemd. Huisje 89, daar moeten we zijn. We staan stil, grote witte ganzen waggelen luid gakkend naar het terras van ons huisje, bedelend om een stukje brood. Het is een luipaard huisje. Sara, vier jaar oud, mag kijken waar dat nummer te lezen is. Heel dichtbij leest ze het al. Het heeft de laatste dagen flink geregend, een grote waterplas siert de ingang naar het huisje. Maar dat kan de pret niet drukken.
We hebben een prachtig uitzicht op het grote meer. We halen alles uit de auto en we willen gelijk nog even een kijkje nemen in het dierenpark.

gorilla krijgt witlof bleekselderij
De gorilla krijgt witlof en bleekselderij.

Ik kijk mijn ogen uit. Wat een prachtig natuurlijk aangelegd dierenpark is dit. We zijn verbaasd en zien achter glas van heel dichtbij luipaarden ijsberen. Twee paar kinderoogjes turen verwonderd naar deze bijzondere dieren. Ook Lizzie is er stil en onder de indruk van. Wat is dit mooi! In deze natuurlijke omgeving zijn veel wilde dieren al van ver te spotten. We zien een prachtig, heuvelachtig terrein in het groen, afgewisseld met veel waterpartijen, restaurantjes en speeltoestellen voor kinderen. Ik word nieuwsgierig naar dit dierenpark en zie al dat dit een super leuke kindvriendelijke plek voor een vakantie is. We hoeven ons hier niet te vervelen! In de Vriendenkraal laten enthousiaste vrijwilligers ons opgezette dieren en nog zo veel meer zien en we mogen er zelfs aan voelen. Ook kunnen ze er ons veel over vertellen. Vol aandacht kijkt en voelt Sara naar de scherpe snijtanden van een leeuw en de vlakke grote gladde tanden van een olifant. Haar interesse in dit alles groeit, het is iets om nooit te vergeten.

Dik ingepakt wandelen we met twee wandelwagens deze dagen door het dierenpark. Het lijkt wel alsof de herfst en winter weer een beetje terug zijn gekomen. Het stormt en we zien zon afgewisseld met regen en hagel. Maar toch treffen we het want we kunnen elke dag naar buiten. Wilde dieren zien, het is bijzonder. Het aardige is dat de kinderen van heel dichtbij zo veel dieren kunnen zien. Er zijn leeuwen, krokodillen, tijgers, giraffen, gorilla’s, apen, olifanten, okapi’s, nijlpaarden.. ongelooflijk, zo mooi het houdt niet op!

Zo kun je de leeuwen goed zien
Zo kun je de leeuwen goed zien.

Er zijn ontzettend veel dieren, het is te veel om hier allemaal op te noemen. Die 1.250 dieren, het zal vast waar zijn, ze zijn er allemaal. Vanaf allerlei punten zijn ze te bewonderen. Je kunt ze zien door over de mooi aangelegde wandelpaden te lopen of vanuit de safari bus, je eigen auto en de boot. In de safari bus mogen we om de beurt een groot zwaar gewei van een hert tillen en vragen stellen. Ook in de boot met de naam Columbus wordt er veel informatie door een gids gegeven.

Gevaarlijk ... krokodillen
Gevaarlijk … krokodillen.

Wat is het leuk om dit met Lizzie en Sara samen te beleven. De verwondering over de dieren en het spelen in de speeltuin is een feest. Wat een interactie hebben ze op elkaar. Ik word er blij en vrolijk van. Voorlezen, de dagen vliegen voorbij. Ook gaan we naar het zwembad met water glijbanen. Lizzie, die in mei twee jaar wordt, glijdt er zelfstandig van af! “Lizzie ook”, roept ze steeds. Het is zo grappig om te zien. Zo klein en er al zo bij willen horen! Sara, die zo lief haar zusje helpt.

Sara in de speeltuin
Sara in de speeltuin.

De laatste dag wordt Speelland geopend. Dit willen we natuurlijk ook meemaken. Deze grote speeltuin met allerlei speeltoestellen voor groot en klein is ruim opgezet. De kinderen klimmen en klauteren dat het een lieve lust is. Iets leren durven en dan merken dat het lukt, ik zie het plezier met zelfvertrouwen groeien. Maar aan alle goede dingen komt een eind. Deze dagen vragen en geven energie. De kinderen zijn moe en wij ook. Het is tijd om weer naar huis te gaan.

Lizzie op de glijbaan en bij de aapjes Lizzie op de glijbaan en bij de ringstaartmaki’s.

Nu zijn we weer in ons vakantiehuisje, het is stil, bijna Pasen. De griep die ik met pijnstillers probeerde tegen te houden zet door. Vervelend, altijd is die griep ongelegen, ik heb deze weken zoveel oppasdagen.. Maar gauw proberen beter te worden. Ik moet wennen aan de stilte zonder kinderstemmetjes in Afrikaanse sferen.

( Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin )

Geef een reactie

