12 juni 2015- Open deuren.

Vandaag gaat het gebeuren, vanmiddag worden we verwacht in de herberg voor pelgrims. Ik heb er zin in, vind het zelfs een beetje spannend.  Zo rond drie uur besluit ik er naartoe te gaan. Ik  hang de tassen aan mijn fiets. Mijn appartement ligt aan de overkant van de straat. In een paar minuten ben  ik er. Mijn fiets zet ik tegen de oude kloosterkerk.

De herberg ligt in het plaatsje Abbadia a Isola. Het dorpje was in het jaar 1000/1100 een groot kloostercomplex dat ook te verdedigen was. Het ligt in een dal, vroeger was het hier vaak nat en daardoor lag het geïsoleerd.

Zo zag het kloostercomplex er in het ca. 1100 uit.
Zo zag het kloostercomplex er in het ca. 1100 uit.

Ik loop langs het oude kerkje met daarnaast de trap naar boven naar de herberg voor pelgrims. Een Jacobs schelp hangt naast de deur met het logo van de Via Francigena. Ook in deze herberg zijn de pelgrims vanaf half drie welkom. De deur staat al uitnodigend open. Er is alleen vogelgezang te horen. Al weer een open deur. Het is de deur van de kloosterkerk. Heel  even ga ik naar binnen. Ik kijk naar de grote oude witte stenen en een heel groot fresco van Vincenzo Tamagni. Hij werd maar 38 jaar oud.

Fresco van Vincenzo Tamagni (1492-1530)uitbeeldend
Fresco van Vincenzo Tamagni (1492-1530)uitbeeldend “Maria hemelopneming”.

Een groepje mensen met een Engels sprekende gids loopt naar binnen. “ Beneden is een ruimte waar pelgrims ontvangen worden, ” hoor ik hem zeggen. Achter een vitrine wordt een bijzonder kistje met inscripties bewaard. Er is een afbeelding van een leeuw op het deksel te zien. Dit kistje waar as in zat van een overledene is nog uit de tijd van de Etrusken. Ik zie een doopvont van zachte steen uit 1419, Johannes de doper voorstellend. En kijk eens in de muur is een heel klein deurtje waar het heilig oliesel, dat o.a. werd gebruikt voor iemand die stervende was, werd bewaard. Ook staat er een sarcofaag.

Het kerkje lijkt klein maar is groter dan ik dacht. Er is een suppoost in de kerk. Ik maak een praatje met hem. Hij komt uit Zambia, is hier als bootvluchteling gekomen. Hij zoekt ook deuren die open gaan.

Het oude aangrenzende klooster wordt opgeknapt. De hele sfeer ademt de tijd van vroeger. Nu loop ik de stenen  trap van de koele herberg op en gelijk zie ik mijn vriendin, die ook net is aangekomen, in de hal zitten. Samen zullen we de komende tijd hier als vrijwilligster werken en met elkaar optrekken. We zijn blij dat we elkaar zien. De beheerster Pieni verwelkomt me en ik installeer me in onze kamer.Er staat een los bed en een stapelbed met er naast een klein tafeltje. Ik zet mijn tas op het onderbed. Daar ga ik slapen. Er staat een bureautje en een stoel. We kunnen de badkamer op de gang gebruiken. Door het raam kijk ik naar het huis aan de overkant. Ik geniet van de mooie oude sfeer om me heen. Mijn fiets zet ik in de kelder.

 De beheerster Pieni van afgelopen week spreekt alleen Italiaans. Dat wordt voor mij dus spreken met handen en voeten, zo begrijpen we elkaar een beetje. Mijn vriendin kan zich aardig redden met het Italiaans, dat is wel erg fijn in deze situatie. We gaan nog even de oude kloosterkerk bekijken. Het is leerzaam en leuk om dit samen te doen.

Als we terug komen is Pieni net klaar met de voetwassing. Er is maar 1 oudere Italiaanse pelgrim aanwezig.  We gaan eten. Pieni heeft pasta gekookt, ze praat veel met de pelgrim. Na de afwas gaan wij een klein rondje lopen. Het is een heerlijke zomeravond en de omgeving hier is bijzonder mooi. Het uitzicht buiten naar het verlichte Monteriggioni en de geluiden van de vele zwaluwen tussen de oude gebouwen en muren, wat is het hier bijzonder. We gaan naar binnen. We willen niet te laat slapen want morgen gaan we op tijd opstaan. In een herberg voor pelgrims begint de dag immers altijd vroeg.

(Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk boven in)

Geef een reactie

