13 juni 2015 – Gastvrijheid kan niet zonder dienstbaarheid.

Heel vroeg ben ik al wakker. We staan om half zeven op want rond die tijd vertrekken de pelgrims meestal omdat ze het liefst voor de siësta op hun nieuwe adres aankomen. Als we beneden komen zien we dat de pelgrim al vertrokken is. Na het ontbijt gaan we eerst schoonmaak werkzaamheden doen. De slaapzaal, badkamer, hal, keuken en trappenhuis worden gesopt, gedweild en gedesinfecteerd. Daarna hebben we tijd voor onszelf.

Elke dag goed schoonmaken.
Elke dag goed schoonmaken.

 Het is zonnig warm weer.  Als er een vrij moment is, dan mag ik nog van de tuin en het zwembad van het appartement gebruik mag maken. Heerlijk, ik neem mijn handdoek mee en ga er even een paar baantjes zwemmen. Het is nu mooi zonnig weer. Maar toch gaat het in de middag zoals zo vaak de laatste tijd onweren.

Net voor de middag komen Christiane en haar man Virginio aan, die de komende week de beheerders van de herberg zijn. Zij doen dit werk ieder jaar. Zij zijn dus al helemaal thuis in de herberg, zien het als ‘hun huis‘ en weten precies hoe alles werkt. Zij zijn lid van de Italiaanse  Sint Jacobs Genootschap die ongeveer 300 leden telt. De mensen die  beheerder zijn kennen elkaar allemaal. Ze maken veel lange tochten met elkaar en zien elkaar elk jaar een paar keer. Er zijn nog twee herbergen van het Sint Jacob Genootschap,  in Rome en in Radicofani. We maken kennis met elkaar en gaan samen een rijk gevulde soep eten. ” Hier spreken we Italiaans “, hoor ik Christiane met klem zeggen. ” Oei, denk ik, dat wordt dus Italiaans leren “. Pieni doet de overdracht van de afgelopen week aan Christiane en haar man Virginio. Na het eten vertrekt Pieni, zij heeft de afgelopen week voor 31 pelgrims gezorgd. Ik vind dit een hele prestatie!

Lunchen betekent hier vaak een warme maaltijd gebruiken. Dit is eigenlijk ook de hoofdmaaltijd van de dag. ” Wij als vrijwilligers moeten de kosten hiervan zelf betalen, en we bepalen zelf wat we dan willen eten , de boodschappen hiervoor doe je zelf “, vertelt Christiane.   De herberg leeft van wat de pelgrims betalen. Zij zijn vrij om een donatie te geven. Er staat een offer kist in de hal. ’s Avonds wordt er in deze herberg elke dag een eenvoudige maaltijd gekookt voor iedereen die aanwezig is. De pelgrims hebben een goede maaltijd nodig. Ze komen bezweet en moe aan, kunnen dan een douche nemen en uitrusten op hun schone bedden. Ze gebruiken altijd hun eigen lakenzak.

Christiane vertelt dat de zorg en aandacht voor de pelgrim het belangrijkste is. Nu legt ze ons uit wat de werkzaamheden zijn. We gaan de 6 slaapzalen rond en ze laat ons zien hoe we de 23 bedden kunnen inspecteren, desinfecteren en van schone hoeslakens en kussenslopen voorzien. De was moet hier op dit moment met de hand worden gedaan omdat de wasmachine defect is. De ledikanten, tafeltjes, plinten, ja alles wat er staat moet met een doekje worden gereinigd. Ook de badkamers, hal en keuken moeten goed worden schoongemaakt en gedesinfecteerd.

We zien dat lang alles niet goed schoon is dus gaan we gelijk nog een keer flink aan de slag. Ik pak ook de stofzuiger er bij. We maken alles goed schoon. Terwijl ik bezig ben komen herinneringen van wel 40 jaar geleden terug. In die tijd had ik een vakantiebaantje in het Badhotel op Vlieland. Ik zie mezelf weer werken als kamermeisje en moest toen ook heel wat kamers en bedden verschonen. Een zakcentje verdienen was toen het doel. Dat is nu wel anders. Bij het vrijwilligerswerk hier zijn reiskosten en andere kosten verbonden en ook is het belangrijk dat je echt dienstbaar wilt zijn en naar de de pelgrims hun verhaal wilt luisteren. Dan ontstaat er plezier in dit werk. Als er veel Italiaans om me heen wordt gesproken kan ik de gesprekken niet volgen. Halverwege de week merk ik wel waar het gesprek over gaat maar meespreken in het Italiaans lukt natuurlijk niet. Wel vind ik het leuk iets van hun taal te leren. Ik vraag dan ook steeds om het Italiaanse woord en krijg er zo plezier in. Gelukkig wordt er ook Engels, Duits , Frans en heel soms Nederlands gesproken als er pelgrims zijn die deze talen spreken.

Poeh, ik krijg het warm van al dat soppen, dweilen en boenen, het geeft me voldoening nu alles zo fris ruikt. Daar ben ik toch ook voor gekomen.

We hebben een paar uurtjes vrij om te doen wat we willen, ik neem een frisse duik in het zwembad. Om twee uur ga ik terug om pelgrims op te wachten of andere klusjes te doen.

Om 17.00 uur is er een mis in de mooie oude kloosterkerk We gaan er naartoe. Pater Don Doriano leidt de mis . Er zijn weinig mensen maar dit dorpje is ook maar erg klein. Na de mis komt de warmte van het zonnetje ons weer tegemoet. We praten nog even met Don Doriano. Afgelopen week had ik deze pater al in het kerkje van Monteriggioni ontmoet. Hij lacht vrolijk als hij me herkent. Deze pater is zeer vriendelijk. In zijn vakantiehuis / herberg voor pelgrims hebben we na afloop van onze herbergtijd een kamer gehuurd. De pater praat ook met jonge ouders die een kleine baby hebben. De baby krijgt de borst. Het valt me op dat deze pater geliefd is bij de mensen en ik zie hoeveel plezier hij van de baby heeft.

Het is vandaag wel erg rustig. De deur staat vanaf half drie in de middag open maar er komen geen pelgrims. Dat is altijd afwachten, je weet nooit hoeveel pelgrims er komen. Dat is ook de verrassing van dit werk. Zouden pelgrims zich wel realiseren dat in de herberg op hen gewacht wordt?

‘ Er wordt op je gewacht ‘, wat een mooie gedachte.

Na de avond maaltijd gaan we een wandeling maken. We plukken een fleurig veldboeket en daarna gaan we nog wat drinken in een restaurant. De bloemen zet ik in de keuken, daar fleurt het mooi van op. Het was een fijne dag. We hopen ons hier snel thuis te voelen.

Ons veldboeket staat nu in de hal.
Ons veldboeket staat nu in de hal.

( Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin )

Geef een reactie

