15 juni 2015 – Zorg voor de pelgrims heeft prioriteit.

Een nieuwe dag. Al heel vroeg, rond 5.00 uur hoor ik een deur dicht gaan. Brigitte vertrekt.

Wij allen hier in huis leren elkaar al een beetje kennen en weten ongeveer wat we aan elkaar hebben. Het gevolg is dat ik me al  thuis ga voelen. Vandaag is het tijd om de extra schoonmaakwerkzaamheden weer eens op te nemen. Met zijn allen gaan we aan de slag. En na een poosje blinkt alles ons weer tegemoet.

Schoonmaken... ook daar ben ik voor gekomen.
Schoonmaken… ook daar ben ik voor gekomen.

Het wordt weer donker, het gaat regenen en onweren. De bel gaat. Voor de deur staat een medewerker van Don Doriano met een jonge pelgrim. De pelgrim kon opeens niet meer lopen. Hij is hier naar toe gebracht. Zijn voet wordt goed bekeken, hij krijgt thee, koekjes en advies rust te nemen op een bed. Later krijgt hij nog een voeten bad. Mooi te zien dat die zorg gegeven wordt.

Maar er komen nog meer pelgrims vandaag. Twee vrolijke jonge Nederlanders en daarna komt er nog een ouder Italiaans echtpaar. Ze kloppen hun vieze schoenen buiten uit, daarna worden ze op de trap gezet. De wandelstokken gaan in de grote bak en de rugtassen worden boven bij een ruimte bij de trap gezet, later meegenomen naar hun slaapzaal. Dat zijn zo de gewoonten in deze herberg. Ze worden welkom geheten, ingeschreven en ze krijgen water of thee aangeboden. Daarna krijgen ze de volgende informatie.

  • De herberg is van de broederschap het Sint Jacob Genootschap.
  • Er wordt ’s avonds een warme maaltijd geserveerd en de volgende ochtend een ontbijt.
  • De pelgrims mogen een vrijwillige gift geven.
  • Voor het avondeten vindt voor wie dat wil de voetwassing plaats.

Ik merk dat verschillende pelgrims last van hun voeten en benen hebben, blaren, ontstekingen, allergische reacties, het kan van alles zijn. Voor een ieder is zorg en advies.

Christiane zorgt samen met ons dat er weer een voedzame maaltijd op tafel komt. Zoals elke avond, veel groente, vandaag pasta met spekjes en gepelde tomaten, een stukje ei, salami en kaas met een salade van witte kool. Ragfijn snijd ik die grote witte kool met de hand. Ik druppel er olie en balsamico overheen met een klein schepje suiker. Nu nog kruiden met peper en knoflook kruiden. Ik schep dit alles goed door elkaar. Dit mag een hele tijd lekker intrekken. Kort voordat we gaan eten snipper ik er twee appels door. De voetwassing is weer een mooi moment, alle pelgrims doen mee.

Het is gezellig om met zoveel mensen  uit verschillende landen aan tafel te zitten. De maaltijd is dan ook een avondvullend programma, de vrolijkheid spat er van af! Als we allemaal heerlijk hebben gegeten begin ik altijd met de grote afwas. Wat een grote pannen, schalen en borden moeten hier geschrobd en afgewassen worden. Daarna moet de keuken weer netjes schoon gemaakt worden en de ontbijttafel voor morgenochtend gedekt. Nu is het al donker en voor ons allen tijd om te gaan slapen. Morgenochtend is het weer vroeg dag, want dan wordt iedereen na het ontbijt uitgezwaaid. Slaap lekker!

Geef een reactie

