21 juni 2015 – Fietsen over een stil stijl gravel pad.

 

Vanmorgen heel vroeg hoor ik grote auto’s het plein op rijden. Daarna volgt er veel geluid en gerammel. Het podium en allerlei andere spullen worden opgeruimd. Daarna is er veel stemgeluid en als ik door het raam kijk zie ik dat er allerlei kramen staan. Het is markt, straks maar eens kijken.

Na het ontbijt lopen we naar buiten. Het is duidelijk een markt voor de vele toeristen die hier de hele dag op het plein te zien zijn. Bussen vol mensen worden aangevoerd. Ze lopen allemaal naar de kerk en ook bij de trap naar onze herberg en de tuin voor pelgrims zie ik mensen nieuwsgierig kijken. De grote plaat met de gele pelgrim en de kaart met de route van de Via Francigena spreken boekdelen. Er is een ruimte waar wat informatie over de pelgrimsroute de Via Francigena te zien is. Naast ons is het VVV kantoor. Er zijn veel restaurantjes en enkele leuke winkeltjes.

Terrasjes, oude gebouwen en een oude, kromme gebogen vijgeboom in Monteriggioni.
Terrasjes, oude gebouwen en een oude, kromme gebogen vijgenboom in Monteriggioni.

Wij pakken de fiets en gaan een tochtje maken. In Castellina Scalo eten we een heerlijk ijsje en we fietsen verder. Later zien we een klein gravel pad dat stijl omhoog gaat. We zijn nieuwsgierig en slaan dit pad in. Onze moeite wordt beloond met een fantastisch uitzicht. Het is zweten en hard werken maar we krijgen er ook wat van terug. Ik kan niet genoeg van het uitzicht op het Toscaanse land krijgen. We genieten van een veld met enorm veel klaprozen.

We fietsen nog veel verder en zien een leuk eethuisje met een buiten terras . Daar gaan we eten. Ik kies carpaccio met gorgonzola en heerlijk ijs met kruidige grappa toe. De hele weg wordt afgezet omdat er een wielerwedstrijd is. Er staan veel mensen te kijken. Het lukt ons maar net om op het eind van het afgezette deel van de weg te komen voordat de fietsers in een flits voorbij vliegen.

Dan fietsen we terug naar Monteriggioni. Het is heet, we kiezen het korte hoge gravel pad waar we de fiets moeten duwen. Het water drupt weer langs mijn gezicht.

Voor de kerk staat een mooi versierde auto. In de kerk hoor ik klassieke muziek. Er wordt weer in de kerk getrouwd. Deze plek is een geliefd oord om te trouwen.

Het is prachtig weer. Na een douche fiets ik naar het zwembad bij het appartement in Abbadia a Isola. Hier mag ik nog steeds van genieten. Met dit warme weer fris ik er lekker van op maar daarna als ik terug fiets heb ik het natuurlijk gelijk al weer erg warm. Monteriggioni ligt hoog, er is een fris windje op het plein vol terrasjes, dat voelt lekker.  Als de zon onder gaat kleurt de lucht betoverend oranje. Er is al weer een dag voorbij.

Geef een reactie

