24 juni 2015 – Met de trein naar Pisa.

We staan vroeg op want we willen de trein van 8.00 uur halen. Ik fiets met zware bepakking het eerste stuk naar beneden. Het is druk op de weg waar mijn vriendin loopt met haar reisbagage. Als ik haar zie lopen we samen naar Castellina Scalo, dat is veiliger dan hier alleen te lopen. We zijn mooi op tijd bij het treinstation. Ik ben blij dat dit mijn laatste treinreis met de fiets met bepakking in Italië is. Ik vraag aan twee dames of ze mij willen helpen de fiets in de trein tillen. Ze reageren positief. De trein stopt, en ik zie dat er een lage instap is! Dat is een stuk makkelijker. Met zijn allen lukt het best de fiets in de trein te tillen. In Empoli staat de trein naar Pisa op hetzelfde perron. Daar ben ik blij mee, ook al weer een cadeautje!

In Pisa zien we een gezellige markt waar veel sieraden te koop zijn. We speuren naar iets moois. Ik koop een mooie glazen ring en oorbellen uit Murano in Venetië.
Nu gaan we het toeristenbureau opzoeken om adressen van hotels te vragen en een kaart van Pisa. Ze adviseren een ostello of een goed hotel. We lopen naar de ostello, maar er zijn alleen kamers voor zes personen en de prijs valt ons tegen. Dus lopen we naar het hotel dat natuurlijk duurder is maar zeker voordelen heeft. Het hotel ligt rustig, is niet ver van het vliegveld en we hebben een eigen badkamer. We zijn er blij mee.

Pisa: toren, dom en rivier de Arno.
Pisa: toren, dom en rivier de Arno.

We frissen ons op en gaan naar het centrum van Pisa. Wat is dit een gezellige mooie stad. Er zijn veel heerlijkheden te koop. We drinken cappuccino met wat lekkers en we lopen nog twee markten af. Ik geniet. Deze stad valt me honderd procent mee. In een klein eethuisje gaan we iets eten. Ik kies gefrituurde mozzarella balletjes en een tiramisu taartje voor toe. Onze wegen scheiden even. Ik loop naar de bekende scheve toren. Onderweg zie ik veel leuke winkels. Ik koop cadeautjes voor de kleinkinderen en een jurkje voor mezelf. Wat is het leuk om in mijn eentje door een vreemde stad te lopen. Al dat Italiaans om me heen en de vele toeristen overal vandaan, ik geniet er dubbel van.
Wat een gezellige drukte is het bij de witte scheve toren. Mensen maken veel foto’s. Ik loop een rondje rond de toren, de kerk en het park. Nu zit ik midden in alle drukte, te genieten van alles om me heen. Naast mij zit een familie uit India en aan de andere kant zitten mensen uit Japan. Het wordt al laat, tijd om terug te gaan naar het hotel.  ’s Avonds lopen we nog naar de mooi verlichte Arno. De terrassen zijn bezet, de mensen zitten hier de hele avond buiten. Wat een ontspannen sfeertje. Op zo’n mooie zomeravond is het fijn om buiten te zijn. In stilte neem ik afscheid van deze periode en dit wondermooie land.  Wij lopen naar ons hotel, we zijn moe en willen nu gaan slapen, welterusten.

Een gedachte over “24 juni 2015 – Met de trein naar Pisa.

Geef een reactie

