Kinderpret

 

Een aantal kinderen met de zelf gemaakte windmolentjes.
Een aantal kinderen met de zelf gemaakte windmolentjes.

Knutselen op De Goede Ree en een minion met pannenkoeken.

 

Daar staat Senne voor ons huisje met de handen vol.

Ha die Senne, wat heb jij daar?“, vraag ik hem. Beduusd kijkt Senne me aan. “Ken je die niet, dit zijn mijn minions. Kijk, dit is Bob, dat is Stuart en die daar, dat is Kevin.” Verbaasd is Senne met een oma die al deze rijkdommen niet kent. “Deze minions mag Sara hebben want die heb ik toch dubbel”, hoor ik Senne enthousiast zeggen en hij legt drie van die prachtige kleine dikke of dunnere rubberen monstertjes met één of twee grote ogen op tafel. Ik bekijk en beleef met hem de wereld van de minions en, o wat zou ik ze ook heel graag willen hebben. “Wat jammer nou, ik heb ze nooit gezien, bij mij thuis is geen Plus winkel waar je al dit moois kunt sparen, waar is die winkel hier?”, vraag ik Senne. En Senne vertelt dat je met de auto naar die winkel moet maar dat de actie nu voorbij is. Jammer hoor, maar het is niet anders,” zeg ik. Ik hoor Senne zeggen dat ik naar Mac Donalds moet gaan om een big meal te kopen. Dan krijg je er zo’n fantastisch groot minion die zelfs bewegingen kan maken met lichtflitsen. Senne en ik worden enthousiast. Steeds maar weer loopt hij terug naar huis om nog veel meer en mooiere minions te halen. Enorme minion knuffels groot en klein liggen er nu om me heen. Dit alles mag ik bewonderen en zo wijdt Senne mij in, in de wereld van hem en de minions. “Dinsdag als Sara komt, dan gaan wij een minions feestje vieren,” beloof ik hem en dat spreken we dan maar af.

Het is dinsdag, Sara is al bij ons in het kleine huisje en Senne staat ook al voor de deur met zijn mama. “Kijk Sara, deze minions heb ik ook nog over, die mag jij ook hebben en al deze kaartjes over de dieren en natuur van de actie van Albert Heijn geef ik je ook“. Sara kijkt hem blij aan terwijl ze heel dichtbij over al de plaatjes buigt om het te kunnen zien. “Gaan jullie mee naar de dinsdag knutselclub ?” vragen we. En ja hoor, daar gaan we dan, naar de knutselclub van ons park De Goede Ree, die gerund wordt door twee oma’s. Fantastisch, elke dinsdag staat er weer materiaal klaar om met de kinderen een leuk werkje te maken. Vorige week verfden ze een glazen potje en werd er van kroondoppen een kunstwerkje geplakt. Wat zal het vandaag zijn? Als we binnen komen zien we het al. Er kan een windmolentje gemaakt worden en daarna kunnen ze van deeg iets moois maken.

Boven: van deeg figuurtjes maken. Onder: hoe maak ik die windmolen?
Boven: van deeg figuurtjes maken.
Onder: hoe maak ik die windmolen?

Alle kindergezichtjes kijken me verwachtingsvol aan. Vorige week waren de meeste kinderen er ook. Toen heb ik nog met hen kringspelletjes gedaan. Dat vonden ze erg leuk, het plezier zie ik weer in hun ogen terug. We helpen de kinderen met het vouwwerkje, de molentjes worden in elkaar gezet. Buiten gaan we kijken hoe goed de wind het molentje laat draaien. Prachtig, later zet de opa van Senne zijn windmolentje op de fiets, dat is handig bedacht!

Na het bekertje limonade komt het volgende werkje op tafel. Met vormpjes kunnen figuurtjes uit het deeg gedrukt worden en natuurlijk mogen ze ook zelf iets moois kneden. Ik zie de creativiteit nu groeien. Een poppetje, schaapje, draak, slang, egel, fruitmandje, een muis ja werkelijk van alles ligt nu op tafel. Straks worden ze hard gebakken in de oven. De kinderen en wij genieten. Het wordt al later, ze hebben genoeg gewerkt. Een paar kinderen gaan naar huis. Ineens is het stil en rustig. We beginnen met opruimen. “Kom Sara en Senne, wij gaan ook naar huis”, zeg ik. “Mag ik ook mee, ik wil graag spelletjes doen”, hoor ik Joyce zeggen. Ach, een lief vragend gezichtje kijkt me aan. Ik beloof haar dat we een andere keer met alle kinderen weer kringspelletjes zullen doen.

Links: het molentje zal snel draaien als je hard fietst. Rechts: mooie deegwerkjes, ze moeten nog gebakken en geverfd worden.
Links: het molentje zal snel draaien als je hard fietst.
Rechts: mooie deegwerkjes, ze moeten nog gebakken en geverfd worden.

“Ik heb trek,” zegt Senne. Ik maak broodjes klaar en drinken. Kijk toch eens, die Senne. Met smaak verorbert hij met gemak snel zijn brood. Sara heeft veel meer tijd nodig. Zo zijn er verschillen. Senne is duidelijk een jongen. Hij loopt, beweegt, speelt en beleeft als een heerlijk ventje en Sara doet dit alles als een lief rustig meisje.

Het minion feest gaat beginnen. Al de attributen liggen op de grond. Het spel begint. Met fantasie speel ik alsof ik één van deze wezens ben, en ik laat een andere minion er op reageren. Vragend kijken de minions Sara en Senne aan, ze reageren direct. Het spel gaat door, verdiept zich, de kinderen zitten helemaal in hun spel. Tijd en plaats wordt vergeten, ze spelen volop samen, elkaar aanvullend.

Spelen en tekenen met en over de MINIONS.
Spelen en tekenen met en over de MINIONS.

Het spel verplaatst zich naar buiten. Het is vandaag prachtig zonnig weer. Ik zet een bak met water en allerlei schenkmateriaal in de schaduw. Niets is lekkerder dan spelen met water. Ik voel een straal water in mijn nek, op mijn hoofd en ik zie een stralende Senne. Nu worden de plantjes water gegeven. Senne staat met twee plastic bekertjes dichtbij de bloemen, met een pijlsnelle beweging zie ik dat hij een bij vangt. Sara kijkt er vol verwondering naar. “Wat knap, wat doe jij dat snel, in één beweging,” zeg ik. Dit is een aanmoediging. De vele bijen en enkele wespen in onze bloementuin worden achterna gezeten en met verve gevangen. Sara zit bij de bak en telt ze enthousiast. In een mum van tijd drijven er al 11 dode bijen in de bak. Dat is toch ook wel een treurig gezicht en als ik vertel dat bijen wel heel nuttige insecten zijn is het bijenvangspel afgelopen.

“Zullen we minions tekenen?” vraagt Sara. Zij houdt van tekenen, knutselen, opdrachtjes maken. “We hebben nog een ophangbord nodig voor het pannenkoekenrestaurant van de minions”, zeg ik. Nu wordt er hard getekend, gekleurd en geplakt. Ze mogen zeggen wat er op het bord moet staan. Prachtig, het wordt steeds mooier. De kinderen lopen enthousiast de tuin door. Waar moet het bord hangen? Bij het hekje, want er moeten toch ook gasten komen?

Freek maakt pannenkoekenbeslag en we zetten buiten de gourmet plaat klaar. We ruiken al de geur van pannenkoeken en spekjes. We dekken de tafel, o, wat hebben de kinderen een trek in dit heerlijks. Ik zing het lied:

Elsje fiederelsje zet de klompjes bij ’t vuur. Moeder bakt pannenkoeken maar het meel is zo duur. Tingelingelinge pannenkoek, stroop met rozijnen. Tingelingelinge pannenkoek. Kom op bezoek.

Einde van de dag zijn er pannenkoeken met spek, stroop en poedersuiker.
Einde van de dag zijn er pannenkoeken met spek, stroop en poedersuiker.

Senne zijn papa komt ook langs met de wonder mooi lieve baby op de arm. Papa moet natuurlijk ook zo’n overheerlijk pannenkoekje proeven. Later zet Senne zijn papa heerlijke kippenpoten die net van de barbecue af komen op tafel. Het is een smulfeest. Chips die in de stroop worden gedoopt, hartig met zoet wordt lekker met de handen gegeten. 

Wolken poedersuiker kringelt omhoog. De kinderen eten goed. Zelfs Sara heeft haar buikje vol.

Ik maak handen, monden, buikjes armen en benen schoon. Wat een heerlijk minion en pannenkoekenfeest vieren we vandaag. We genieten allemaal maar nu worden de kinderen moe. Ik zet een kinderfilm van Hello Kitty op. Daar zitten ze heerlijk uitgeteld naar te kijken. Daarna brengen we samen alle minion attributen naar Senne zijn huis en, ongelooflijk, Senne heeft nog een heus minnion pak Ze trekken om de beurt het pak aan. Over de weg lopen ze naar ons huisje. Als Sara haar mama aan komt rijden om Sara te halen herkent ze Sara, die als Kevin verkleed is niet. Dat is toch echt wel heel grappig. Zo eindigt deze mooie minion pannenkoekenfeestdag.

Als ik die lieve Sara met haar mama weg zie rijden voel ik me rijk met deze dag.

Geef een reactie

