Thuis komen.

Wat zijn de hortensia's kleurig en groot geworden.
Wat zijn de hortensia’s kleurig en groot geworden.

Er eens op uit gaan, vakantie vieren ver of dichtbij, een lange fietstocht maken naar onbekende oorden, het is allemaal heerlijk om te doen. Afstand nemen van het gewone leven thuis, alles even loslaten, ik denk dat het gezond is en ontspanning geeft. Ik herinner me nog dat ik eens ver van huis was in Papua Nieuw Guinea een totaal andere wereld, bijna was ik vergeten hoe mijn eigen huis er uit zag!

Maar dan is de vakantie afgelopen, ik kom weer thuis, met een beetje weemoed neem ik afscheid van vakantietijd, maar ik ben ook blij weer naar huis te gaan. Weer thuis zijn, het gewone leven roept ‘, het voelt goed. Met frisse ogen kijk ik weer naar ons eigen huis, het lijkt dan zo ruim, gezellig, mooi en net. Lekker weer thuis slapen in mijn eigen bed, genieten van de luxe thuis, buren en vrienden ontmoeten. Alle bagage zet ik in de gang, opruimen komt nog wel. Meestal lopen we direct even naar buiten. Even kijken naar de tuin. Hoe staat alles er bij? Die tuin, ja, die heerlijke fleurige kleurige tuin. O, wat is alles gegroeid! De storm van vorige week en de vele regen heeft de lavatera topzwaar gemaakt en omver geduwd. Die struiken moeten gestut worden.

De volgende dag en dagen. Alle vakantie spullen zijn weer gewassen en opgeruimd. We zijn al weer helemaal thuis. Er zijn weer genoeg klusjes in en om het huis. De tuin vraagt ook om een beurt. Het is een karwei maar ook heerlijk om te doen. Ik houd ervan om zo lekker buiten bezig te zijn.

Veel kleuren en soorten hortensia's.
Veel kleuren en soorten hortensia’s.

Wat opvalt is de prachtige hoge ronde scherm hortensia, roze, lila, paars en blauw. Ik loop er als vanzelf naar toe. De laantjes met vele klinkers, waaltjes en oude dik, het geeft zo’n knus mooie sfeer. De zon wordt gefilterd door de prunus sierpruim met zijn bruin rood blad. De witte pluim hortensia met zijn kegelvorm moet nog verder tot bloei komen. Wat staat dit mooi in de vierkante taxus hagen. Er zijn in onze tuin veel hagen te snoeien. De buxus, de taxus, de laurier en de klimop. Ik kijk omhoog, nog steeds bloeit er blauwe regen op de pergola. Aan de andere kant is al heel voorzichtig de roze regen begonnen met de eerste bloei. Ik had de moed al opgegeven maar eindelijk na vele jaren en veel groen blad was er toch een enkele roze bloem te zien. De skimmia met duizenden paars roze bloemetjes bloeit ook al zo mooi. Wat leuk, zo is er veel kleur in onze tuin te zien.

Boven: blauwe regen en hazelnoten. Onder: Sedum en eikenbladhortensia.
Boven: blauwe regen en hazelnoten.
Onder: Sedum en eikenbladhortensia.

We lopen verder langs de sedum hemelsleutel, en de witte eikenblad hortensia. We zien de rood bruine struik die pruikenboom heet. Wat grappig, bedenk ik me, al die harige bloemetjes, het doet me inderdaad aan pruiken denken. We genieten van weer thuis te zijn in onze eigen tuin. Verrukt kijken we naar de weelderig bloeiende lavatera met daarachter de hibiscus die al honderden knoppen heeft. Dat belooft wat! Ik neem iets van de paarse lavendel die zo heerlijk geurt en wrijf het tussen mijn handen. Dit luchtje wil ik wel vasthouden, heerlijk!

Ik zie de gele spirea, Goldflame zo vrolijk en daarachter de diep paarse clematis die met zijn bloemen tussen de klimop staat te pronken.

Bestrating met oude waaltjes, oude dik en klinkerkei.
Bestrating met oude waaltjes, oude dik en klinkerkei.

Kijk toch eens, de vrucht van de rode hazelaar, zit veilig tussen het blad, wat een mooi gezicht, dit is me nog nooit opgevallen. De vlinderstruik bloeit met paarse bloemen. Vlinders vliegen van bloem tot bloem. We lopen langs de bol trompet boompjes en het mooi opgestapelde hout bij het houthok. Wat hebben we veel leuke mooie laantjes in onze tuin. Ik zie veel vrouwenmantel en de hoge rhododendron struiken met opnieuw bloeiende roze, lila paarse en blauwe lavatera struiken. Er valt veel te zeggen over alles wat hier groeit maar toch houd ik het meest van al de struiken waar we net langs gelopen zijn.

Het is een onderhoudsarme tuin, maar toch zijn er vele honderden meters buxus, taxus en rode beuk te knippen.
Het is een onderhoudsarme tuin, maar toch zijn er vele honderden meters buxus, taxus en rode beuk te knippen.

Onze tuin, het gaat door voor een onderhoudsvriendelijke tuin maar toch is er meer te doen dan je zou denken. We genieten van dit alles. Thuis komen, het is heerlijk, thuis komen op mijn eigen plek. Ik wil het mooie ervan blijven zien. Ja, als je weg bent geweest dan zie je alles in en om je huis weer met frisse ogen!

Geef een reactie

