Kamerkoor Fiori Musicali, loepzuiver

Als je al de verhalen over onze uitstapjes, vakanties en leuke gebeurtenissen leest, dan zou je kunnen denken dat het leven alleen maar één groot feest is en geen moeilijke trieste gebeurtenissen kent. Ik hoor wel eens om me heen zeggen dat er soms een verkeerd beeld over het werkelijke leven gegeven wordt, een schijnwereld lijkt het dan. Een wereld zonder diepgang. Wie goed kijkt weet wel beter, er is immers ‘geen huisje zonder kruisje’. En we weten ook best wat schijn en wat werkelijkheid is. Vreugde en verdriet, ze komen in ons leven en ze kunnen ook diepgang en kleur geven. Met vallen en opstaan zoeken we vrede, rust en onze bestemming.

We zitten in de toren van Goedereede. Deze prachtige monumentale ruimte met zijn mooie akoestiek is bijzonder geschikt voor concerten. Ik kijk om me heen, en verbaas me over wat ik zie. Aan de muren hangen prachtige patchwork kleden, die allen een vuurtoren verbeelden. Wat zijn er diepe kleurige glanzende stoffen gebruikt. Je zou er blij en vrolijk van worden. Kunst en cultuur, wat is het belangrijk. Mensen worden er vrolijk van en het geeft stof tot nadenken. Aan het plafond zweven heel subtiel glanzende stoffen, van goud naar felle en diepe kleuren.

Kamerkoor Fiori Musicali
Kamerkoor Fiori Musicali

De 12 koorleden komen binnen. Het is muisstil. De dirigent Sietse van Wijgerden heet allen welkom en hij vraagt het koor de beginklanken van het volgende stuk te laten horen. Dan klinkt als een wonder het loepzuivere stemgeluid van het Christelijk Kamerkoor Fiori Musicali diep bij me naar binnen. Mijn gedachten zijn even bij het bovenstaande maar al snel word ik opgenomen door de samensmeltende klanken om me heen.

De dirigent kondigt het programma aan. Over ieder werk dat gezongen gaat worden vertelt hij iets. Ik hoor hem zeggen dat de getalenteerde Johannes Brahms wel somber kon zijn maar dat hij dan ook juist heel mooie muziek schreef. Donker en licht geeft samen veel glans!

Fiori Musicali bestaat uit zangers met prachtige geschoolde stemmen. Ze zingen a capella koorwerken. Wat een warme en hoge stemmen vullen de ruimte en wat wordt er enorm loepzuiver gezongen!

We horen een koorwerk van Johann Hermann Schein. Het stuk gaat over vreugde en tranen. In het lied is dit alles ook te horen. Wat een zuivere klanken verenigen zich hier samen. Ik hoor het donker en het licht.

We horen nog motetten van Johannes Brahms waarin het gaat over het lijden in de wereld , over troost en vrede. Wat wordt dit ook weer knap meelevend gezongen.

De koorleden hebben even een rustmoment. Er volgt een intermezzo. Het heldere geluid van de dwarsfluit vult de ruimte.

Het koor gaat weer zingen. Ieder werk dat vanavond gezongen wordt heeft zijn eigen sfeer maar het geheel vind ik goed bij elkaar passen. Saai is het zeker niet! We horen nu het stuk, Israelsbrűnnlein van Johann Hermann Schein.

We zijn al weer aan het laatste koorwerk toe. We horen nu iets heel bijzonders. Vele klanken, alsof het geen woorden zijn worden heel mooi samen en door elkaar gezongen. Het stuk van Veljo Tormis is een Estlands stuk. Wat een grappige taal en klanken zijn dit! Het gaat over de nazomer, de wolken die voorbij vliegen, de herfst en de winter met een planeet die vlammend in brand vliegt. Op het eind is het net alsof we de vlammen horen knetteren!

Onder de indruk van al deze mooie stemmen gaan we door het donker langs de mooi verlichte toren stil naar huis.

In de torenkamer beneden is een expositie van quilts met afbeeldingen van vuurtorens.
In de torenkamer beneden is een expositie van quilts met afbeeldingen van vuurtorens.

Kijk op http://www.fiori-musicali.nl of kom naar de concerten op 10 oktober en 19 december.
(Deze site volgen? Klik op volg in de zwarte balk bovenin)

Geef een reactie

