Komen jullie 10 oktober taart eten?

Het is feest, binnen in de huiskamer viert Loes haar verjaardag. Buiten is het een prachtige zonnige herfstdag.
Het is feest, binnen in de huiskamer viert Loes haar verjaardag. Buiten in de tuin is het een prachtige zonnige herfstdag.

Het staat in mijn agenda. Loes viert haar 55e verjaardag, hiep hiep hoera, daar willen we bij zijn!

Het lijkt wel alsof zon, warmte en kleuren steeds aanwezig zijn als ik naar Loes fiets. Als ik het grindpad oploop zie ik achter het grote raam al veel vrolijke gezichten.

kleine margriet

Daar is iets te vieren, dat zie je zo. Loes, gekleed in een vrolijke jurk doet de voordeur open en kijkt me met een jarig gezicht aan. “Wat fantastisch is het om met jullie allen mijn verjaardag te vieren”, hoor ik haar zeggen. We gaan naar binnen, het is er warm en gezellig. Iedereen is blij met Loes, Eric en Casper die druk aan het koffie schenken zijn. Op de grote tafel staan allerlei lekkernijen. Kijk toch eens, het water loopt me gelijk al in de mond. Al die heerlijke zelf gebakken taarten, hoe krijgt ze het voor elkaar! Er staat appeltaart met noten, gebakken van die rijpe appels uit eigen tuin. Die glanzende chocoladetaart met noten lacht me ook tegemoet.
Maar die pure rode bessengelei met slagroom op een beschuitje, dat is ook niet te versmaden. We kiezen ieder iets verschillends en gaan dit samen delen. Zo leer je werkelijk proeven van de opbrengsten uit Loes en Eric hun tuin.

Loes deelt met ons de recepten waar ze altijd veel roem van heeft. “Het klinkt zo eenvoudig, maar als het uit mijn handen komt dan smaakt het toch lang niet zo smaakvol”, denk ik bij mezelf.

Ook de groente ziet er vandaag mooi uit. De snijbiet laat de zonnestralen door haar blad vallen.
Ook de groente ziet er vandaag mooi uit. De snijbiet laat de zonnestralen door haar blad vallen.

Ik kijk achter me naar de met zon verlichte tuin van Loes. Rode appels aan de boom lonken me naar buiten. Freek pakt zijn fototoestel en zit al op zijn hurken om een mooi plaatje te schieten. Ik pak mijn jas en loop achter hem aan de tuin in want het lijkt alsof die tuin met die felrode appels ons roept.

Jarige Loes loopt voorop in de tuin.
Jarige Loes loopt voorop in de tuin.

In de kamer hoor ik Loes zeggen: “Wie gaat er mee voor een rondje door de tuin?” Dat hoeft ze maar één keer te zeggen. Iedereen staat al buiten. We lopen naar de appelboom die vuurrode appels draagt en we verbazen ons over dit wonder.
“Als de appel makkelijk loslaat, pluk hem dan maar”, zegt Loes. Heel verbaasd en schuchter voelen alle feestgangers aan een appel. Toch zitten die appels behoorlijk stevig vast. “Ongelooflijk, zo’n appel is best zwaar, wat een wonder dat die takken niet doorzakken”, bedenk ik me terwijl ik voorzichtig aan die begeerlijke appel voel. Maar, hij laat niet los. “Jij moet nog verder rijpen, blijf maar lekker hangen”, denk ik. Wat is de oogst groot. Kijk toch eens naar al die verschillende appelbomen. Er liggen al enkele appels op de grond. We bukken ons, rapen ze van de grond en plukken enkele appels die overrijp zijn. Ik zie goudreinetten die zo mooi stevig aan de tak genesteld hangen. “Die zacht groene (bramleys seedling) appels, daar kan je heerlijk appelmoes of appeltaart van bakken”, zegt Loes. Wat is het een aardigheid, ik zie dat we allemaal verrukt naar de appel in onze handen kijken.

Links: de zon schijnt door de wespenvangers bij de fruitbomen. Rechts: herfstblad en walnoten.
Links: de zon schijnt door de wespenvangers bij de fruitbomen. Rechts: herfstblad en walnoten.

Bij herfst hoort appeloogst, dat is duidelijk te zien. Ook de conference peer ziet er aanlokkelijk uit. De warme zon baadt de tuin in een weelde van licht. De feloranje afrikaantjes bloeien nog voorzichtig en de warm oranje helenium kan maar niet ophouden met vrolijk bloeien. Die dikke rode dahlia’s doen me aan vroeger denken en, ach, ik buk me bij die kleine inwitte margrietjes, nog steeds bloeien ze.
Een enkele vergeten framboos en bes herinnert me nog aan de zomer, het smaakt nog lekker ook.

Het is een prachtige herfstdag. De zon schijnt laag door de bloemen.
De heleniumbloemen geven de zonnewarmte door.

Loes is trots en blij met al die honingbes planten, dat belooft wat volgend jaar, zouden ze het redden in de winter?
De zon schijnt door het druivenblad, het lijkt wel een kunstwerkje en ook het rood van de snijbiet waar de zon door schijnt lijkt zo nog feller te kleuren. Mijn oog trekt naar de schuur die gebouwd is van die mooie rode Groninger stenen. Nog steeds hangen er rijpe vijgen aan de vijgenboom bij die rode muur. Loes plukt de rijpe vijgen en we krijgen er allemaal één.

Wat is dit toch een bijzonder verjaardagsfeest. We staan allemaal te genieten van deze tuin dat een waar lustoord is. Ik zie glunderende gezichten met in ieder zijn handen een prachtige compilatie van verschillende soorten appels en een vijg. Loes vertelt honderduit en ook Eric kan niet ophouden om alle vragen die hij krijgt te beantwoorden. Ik hoor de dierenvriend in Eric als hij ons de volgende tip geeft : “In de glazen wespenvangers die aan de appelboom hangen, doe ik limonade met een beetje  zeep, dan hoeven die wespen niet zo lang al zwemmend te lijden, ze zakken dan snel naar beneden.” Ik knoop het in mijn oren. We blijven ons  verwonderen over  alles om ons heen wat hier zo weelderig zijn vruchten laat zien.

Iedereen krijgt vruchten mee uit de tuin.
Iedereen krijgt vruchten mee uit de tuin.

De herfst met zijn mooie herfstkleuren toont zich nu van zijn mooiste kant. We lopen met zijn allen door deze hele natuurtuin die 85 meter lang en 20 meter diep is. De walnoten liggen te drogen en de oogst van de hazelnoten is ook groot.
Vol verwondering kijken we allemaal naar de warme herfstkleuren om ons heen. Roestbruine herfstbladeren, oranje rode, witte en groene pompoenen, en de paars blauwe primula’s laten nog hun laatste bloemen zien. In een hoekje, vlakbij het kippenhok pronken heel feestelijk de paars lila herfstasters, wat een vrolijkheid!

Herfstasters
Herfstasters

Het is ook feest in de kippenren. “Proef deze appel maar, zegt Loes. En het klokhuis, dat lusten de kippen heel graag.”
Ik zie een witte (amberlink) kip rennen om het klokhuis te bemachtigen. Er wordt nog zo’n lekkernij in de kippenren gegooid. Een kip duwt een andere kip aan de kant en verorbert met smaak de sappige appelresten. “Zou hier in de kippenren de pikorde of het recht van de sterkste gelden?”, denk ik bij mezelf.

De amberling kip heeft het klokhuis al snel naar binnen geslikt.
De amberlink kip heeft het klokhuis al snel naar binnen geslikt.

Helemaal achteraan in de tuin waar het hout zo decoratief opgestapeld is, is het heerlijk vredig stil. Op een koolblad liggen roerloos glanzende waterdruppels.

Waterdruppels op een koolblad.
Waterdruppels op een koolblad.

Het wordt al later en koud, de jarige jet en wij allen gaan weer naar binnen. Ik vraag Loes wat ze nu in de herfst tijd het mooist in haar tuin vindt. “De paarse bloeiende herfstasters, daar geniet ik nu enorm van”, hoor ik Loes zeggen. Het wordt tijd om weer naar huis te gaan. Ik doe mijn oogst van drie appels en één vijg in de fototas en hang het aan het stuur van mijn fiets. Van die appels zal ik voor de woensdag wandelclub van komende woensdag een appeltaart bakken. Nu maar hopen dat die lekker wordt, het recept van Loes oogst immers roem. “Lang zal Loes leven in de gloria”, denk ik in stilte terwijl ik naar huis fiets.

Recept van Loes. Havermout/appelkoek:

springvorm 20+22.

Boter                            250
Bruine suiker               250
Havermout                  140
Zelfrijzend bakmeel     300
Ei                                 1
Zout                             snufje
Appels                         600 gr
Verder :                       Kaneel, evt vanillesuiker en citroensap voor door de appels.

Boter smelten, suiker, ei, meel, havermout en zout er door. 2/3 deel hiervan op de bakplaat leggen en goed aandrukken.
Vijf kwartier op 150 graden C.
Mmm, smul ze!

(Deze site volgen? Klik op volg rechts onder)

Geef een reactie

