Open dag bij de Haringvlietsluizen.

De Haringvlietsluizen: 70% van het rivierwater van Rijn en Maas komt hier in de zee.
De Haringvlietsluizen: 70% van het rivierwater van Rijn en Maas stroomt hier in de Noordzee.

Altijd als we over de Haringvlietdam rijden ben ik onder de indruk van dit enorme complex. Nieuwsgierig kijk ik dan van links naar rechts naar de sluizen aan de zee- en rivierzijde. Het liefst kijk ik naar de natuur in de Kwade Hoek verderop en de schepen die ver weg op zee varen. Maar dan zie ik het hoge gebouw van Rijkswaterstaat waar vanuit deze sluizen bediend worden. Wat is dit alles toch een knap staaltje werk. Deze Haringvlietsluizen reguleren het waterpeil op een manier die aan het open – en dicht draaien van een kraan doet denken. Daarom wordt deze sluis ook wel de Kraan van Europa genoemd. Mijn interesse groeit, ik zou er graag eens een kijkje willen nemen. Op Monumentendag grijpen we die kans want dan staan daar de deuren wijd open.

Het hoge gebouw van Rijkswaterstaat bij de sluizen en overzichtskaartje van de Deltawerken in Zeeland.
Het hoge gebouw van Rijkswaterstaat bij de sluizen en overzichtskaartje van de Deltawerken in Zeeland.

Al van ver lees ik op het fel gele doek: ” Go with the flow, but have a stop at the Deltaworks.” Dit wekt vast de interesse van velen! Ik heb er zin in.
Lopend in het zonnetje naar het gebouw van de Rijkswaterstaat komen we een gids met een groepje mensen tegen. “U mag bij deze groep aansluiten, we gaan naar de atoom bunker,” horen we de gids zeggen. Ik ben verbaasd. Een atoom bunker hier op deze plek, uit de tijd van de Koude Oorlog? Dat had ik niet verwacht.

We lopen door het frisgroene gras naar de trap bij de bunker. Achter elkaar lopen we de bunker in door smalle gangen. Ik ruik een grondlucht. Het is benauwend, donker en klein. “Deze bunker is ingericht om de sluiswachters die hier werkten te beschermen, vertelt de gids. In deze bunker konden 36 mensen wonen. Voor 3 weken was er voeding ingeslagen.” We lopen langs kapstokken en een douche waar 15 minuten gedoucht moest worden naar een deur waarachter de keuken is. Het aanrecht en de kast zijn nog intact. Dan zijn we in een ruimte waar allemaal tafeltjes met rechtop zittende bankjes staan. Er staat een kast met allemaal laden waar nog op te lezen is wat er in zat. Ik lees: theedoeken en vaatdoeken en gezelschapsspelen, waaronder het spel: Mens erger je niet! In een kast staan stapeltjes zeep. ” Vanmorgen was die stapel nog intact, vertelt de gids. Maar nu mis ik twee stukken zeep.” ‘Bah, denk ik, wat jammer nou dat iemand op zo’n dag als vandaag zoiets meeneemt, wat heb je daar nou aan?’

We gaan met de gids de atoombunker in ...
We gaan met de gids de
atoombunker in …

We zien de slaapzaal waar 36 smalle stapelbedden staan. Er zijn ook twee kleine jongens in de groep. Prachtig, wat kijken ze verbaasd en verwonderd om zich heen, één van die ventjes heeft schitterende sproeten! We zijn blij dat we hier niet hoeven te blijven. We gaan weer terug naar het fris groene gras en we halen opgelucht adem.

We gaan met de groep verder. We lopen veel trappen op naar boven naar een fantastisch uitzicht! Wat een mooi gezicht! Ik zie de Haringvlietdam die 4,5 kilometer lang is, zeilboten op de zee waar ik nooit van uitgekeken raak en de prachtige natuur richting Kwade Hoek. Ook zie ik de andere kant met het zicht op Stellendam en Hellevoetsluis. Dan zie ik allemaal technisch vernuft, de 17 openingen en 34 schuiven (2 per opening) aan de zee- en Haringvlietkant die 4 miljoen mensen beschermen tegen hoogwater. Stel je voor, dat al dat smeltwater niet afgevoerd zou kunnen worden. Wat zou er dan gebeuren? Zouden we nog wel droge voeten kunnen houden? Ik moet er niet aan denken..

Een kijkje in de controle- en bedieningskamer.
Een kijkje in de controle- en bedieningskamer.

Achter de computers en het bedieningspaneel zit maar 1 man personeel. Hoe is het mogelijk dat alles automatisch geregeld wordt! Maar toch, 24 uur per dag, 7 dagen per week, ja, altijd worden de sluizen bediend. Op grond van voorspellingen vanuit Lobith wordt berekend hoeveel water door de schuiven moet, welke schuiven er open moeten en hoe ver. Vanaf 2018 vindt er een grote verandering plaats. Want dan zal meer vis de kans hebben de rivier op te zwemmen om bij hun paaigebieden te komen. In 2018 zullen enkele sluisdeuren bij opkomend water even op een kier worden gezet. Zo zullen de vissen zoals zalm en zeeforel langzamerhand kunnen wennen aan ander water. Ik vind dit spannend en ik hoop dat het voor de vissen goed zal gaan!

Imposant grote hydraulische installaties om de schuiven te openen en sluiten.
Imposant grote hydraulische installaties om de schuiven te openen en sluiten.

De groep wordt enthousiast van alles wat ze zien en horen. Het is echt leuk om hier bij te zijn. Juist en vooral als je, zoals ik, weinig of geen technisch inzicht heb. Mijn interesse en verwondering groeit omdat ik nu iets zie en ga begrijpen over de werking van dit alles.

We lopen naar de twee kanten van een schuif waaraan gewerkt gaat worden. Wat is dat toch een groot geval! We gaan zelfs de dam in, nu eens niet er over, maar er in! Dat is echt bijzonder. Boven ons hoor ik klappen van de dam waar de auto’s rijden. Maar hier beneden zijn hele bouwwerken te zien. Ook kunnen we op borden zien hoe de bouwwerkzaamheden verliepen tussen 1956 en 1970. Ik ben stil van al dit vernuft en vind het een ontzettend knap staaltje werk!

We kunnen een kijkje nemen bij de haringvlietdam, maar ook in de dam.
We krijgen een excursie buiten, maar ook in de dam.

Als we terug zijn kunnen we nog even naar een kleine expositie over dit hele gebeuren kijken. Ik krijg een boekje uitgereikt waarop staat: Beleef de Deltaroute. Ik kijk er in en ik zie 13 gebieden van de Deltawerken waar van alles te zien en te beleven valt. Op de website http://www.beleefdedeltaroute.nl staan enorm veel auto-, wandel-, en fietsroutes. Wat een leuk en leerzaam initiatief, ik krijg zin om dat te gaan doen, en ik hoop dat velen daarvan gaan genieten.

Weer thuis, staat bij mij op tafel een witte bidon met blauwe opdruk, ik lees : Deltaroute http://www.beleefdedeltaroute.nl
Die fietstochten? Vast een aanrader!
(Deze site volgen? Klik op volg rechts onder)

Geef een reactie

