Een rondleiding op de visafslag in Stellendam.

Waar zullen wij naar toe gaan in “de Week van de Goereese vis”?
In allerlei kranten worden veel activiteiten rondom de aanvoer van vis aangeprezen. Het liefst zouden wij een kotter willen bezichtigen.
Uiteindelijk zorgt dat schip er toch maar voor dat al die vis gevangen wordt. Helaas, we ontdekken dat die mogelijkheid er alleen voor genodigden is. Ik zoek verder en lees in het toeristenblad: “Beleef de visserij in al zijn facetten, bezoek een rondleiding op de visafslag in Stellendam en reserveer dit bij de VVV in Ouddorp”. Deze rondleiding wordt in het zomerseizoen elke vrijdag aangeboden, wij waren dit al zo lang van plan, dat gaan wij doen.

We gaan vroeg op pad. Verrast kijk ik om me heen. De zon lijkt wel een vuurbal! De fel oranje gele zon is betoverend, als contrast naast de groene bomen is het bijna verblindend.

´s Morgens vroeg zijn we op weg naar de visafslag in Stellendam.
´s Morgens zijn we al vroeg op weg naar de visafslag in Stellendam.

Het is stil buiten maar op de visafslag is het één en al bedrijvigheid. In restaurant ‘De Zeemeeuw’ lopen we de trap op langs de veiling waar de vis verhandeld wordt. Een paar kopers zwaaien naar ons. We lopen verder omhoog naar het restaurant waar de gids ons verwelkomt. Belangstellende oudere mensen zitten geduldig te wachten. Het uitzicht trekt, als vanzelf lopen we naar het grote raam om de vissersschepen en naar de haven varende kotters te zien. Wat is dit een prachtig gezicht!

Er komen nog een paar vissersschepen aan bij de visafslag ...
Er komen nog een paar vissersschepen aan bij de visafslag …

De enthousiaste gids, die hier zijn hele leven heeft gewerkt, begint. Hij vertelt over het proces van de daadwerkelijke visafslag aan de hand van de ‘veilingklok’. Ik hoor hem zeggen dat de vissersschepen op zondagnacht vertrekken en op donderdagnacht weer terug komen. Wat een harde werkers zijn die vissers! Ze genieten van het vrije gevoel dat het leven op zee geeft maar het is ook keihard werken. Het werkritme is zwaar, vaak twee tot drie uur op en af. En dat iedere dag, echte stoere zeebonken zijn ze! De netten trekken steeds 2 uur lang langs de bodem van de zee. Daarna worden de netten geleegd, de vissen gesorteerd, gestript (ontdaan van ingewanden) en gespoeld. Vervolgens gaat de vis onder een dikke laag scherfijs het ruim in.
Eenmaal bij de visafslag aangekomen wordt de vis naar de schouwruimte gebracht. Daar wordt de vis nagekeken door de keurmeesters van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit. Zij verdelen de vis in kwaliteitsklassen en ze controleren of de vangst aan alle Europese regels voldoet.

Wegen, certificeren, schoonmaken en koelen.
Wegen, certificeren, schoonmaken en koelen.

De gids is zo enthousiast, hij vertelt honderd uit! Het valt mij op dat dit enthousiasme altijd aanstekelijk werkt op de groep. De mensen geven aanvullingen en stellen vragen. De gids vertelt dat ieder groot schip is uitgerust om op een ander soort vis te vangen. Ze mogen zelf weten waar ze gaan vissen, er is genoeg ruimte voor de ongeveer 250 grote schepen die op de Noordzee varen. Er zijn ongeveer 6 mensen op een schip en natuurlijk is de kapitein verantwoordelijk.
Tegenwoordig wordt er elektrisch gevist. Door de stroomstoot springt de vis op waardoor hij in het net belandt. Het voordeel van deze methode is dat de vis op deze manier bijna niet beschadigd wordt. Er is minder brandstof nodig en het is ook beter voor het milieu. “Maar ach, die arme vis,”denk ik.

De gids laat ons een film zien over het vissen zelf en het leven aan boord van verschillende schepen. Het is een leerzame mooie film waarin een goed beeld over de visserij gegeven wordt. “Op het schip slaap ik altijd heerlijk door de deining en het gebrom van de motor, maar thuis slaap ik minder goed, daar is het te stil”, zegt één van de vissers! Veel vissers dragen één of meerdere oorbellen waarop een vissersschip staat afgebeeld. Dit stamt af van een oud gebruik. Vroeger droegen vissers oorbellen om de begrafeniskosten te kunnen betalen als ze bij een schipbreuk om het leven zouden komen. Maar nu dragen ze de oorbellen voor de sier.

Aan het eind van de rondleiding krijgen we nog een toets. “Hoe heet deze vis?”

Nu gaan we op pad door de visafslag, de omliggende bedrijven en de Stellendamse haven. We gaan naar beneden naar de grote hal waar alle vis binnen komt en direct gesorteerd en klaar gezet wordt. Vis kan vies ruiken maar dat is hier zeker niet het geval. Het is koud en het ruikt alleen maar naar verse vis. Wat een bedrijvigheid, ik hoor veel luide stemmen, aan de actieve sfeer en actie is te merken dat er hard en snel gewerkt wordt. Vis is bederfelijk en moet dus snel verkocht en klaar gemaakt worden voor vervoer. Overal zien we voornamelijk mannen staan te sorteren. Hier wordt de vis soort bij soort en op grootte geordend. Bij een machine op een verhoging zie ik vrouwen dik ingepakt in speciale kleding vrolijk kwebbelend hard aan het werk. Zij staan hier vanaf vannacht half 1 de vis te sorteren. “Nog even werken, zegt een dame vrolijk tegen me, dan ben ik vrij!” “Wat doe je het eerst als je thuis komt?” vraag ik. “Eerst ga ik me douchen en dan ga ik heerlijk slapen, hoor ik. Maar, ik doe het graag hoor, het is maar één keer per week en het verdient goed.”

De hele nacht is er al gewerkt om de vis te sorteren.
De hele nacht is er al hard gewerkt om de vis te sorteren.

DSC09681res

We horen de gids zeggen dat er maar vier mensen een vaste aanstelling bij de visafslag hebben. Alle andere mensen die hier werken hebben een contract voor een bepaald aantal uren. Op donderdag horen ze hoe laat ze verwacht worden, dat is afhankelijk van de hoeveelheid vis die aangevoerd wordt. Er rijden heel wat vorkheftrucks af en aan met kratten vis. De gids laat ons heel wat kratten met verschillende vissoorten zien. Er zijn veel platvissen zoals tong, schol en tarbot. Rondvissen kunnen zijn makreel, kabeljauw, zeebaars, wijting of zeeduivel. En dan zijn er ook nog de overige soorten zoals bijvoorbeeld de rog, de paling of de oester. “Kijk eens hoe mooi deze vis is”, zegt de gids, en hij toont een ijskoude grote dode vis. Ik bedenk me dat ik ook graag een visje eet. Maar deze hele grote vis fabriek met al die ijskoude dode stijve vissen met hun ogen wijd open, het geeft me een raar niet zo’n vrolijk gevoel.

Er is ook veel onderhoud, vooral als er met electriciteit wordt gevist.
Er is ook veel onderhoud, vooral als er met electriciteit (puls wing) wordt gevist.

De grote deur naar buiten, waar de zon schijnt en de blauwe zee zo mooi kleurt, trekt. Ik loop naar buiten naar één van vissersschepen de Jan Cornelis. Er liggen netten op de grond die gerepareerd worden. Er is natuurlijk ook veel onderhoud aan zo’n schip. Ik loop terug naar de groep, ik zie bij hen een kistje met garnalen staan. We mogen proberen hoe je zo’n garnaal pelt. Maar, we weten het natuurlijk wel, garnalen pellen met de hand dat is werkelijk een hele kunst.

We lopen nu met de gids langs de omliggende bedrijven die werken aan het onderhoud van de schepen. We zien een groot hijswerktuig waar een enorm net aan hangt. Vakkundig wordt met de hand het net nagekeken en hersteld. Mooi is zo te zien dat de mazen van groot naar klein gaan. Afhankelijk van die grootte wordt de vis gevangen. We lopen langs enorme bedrijven, zien kabels, netten in allerlei kleuren, een grote winkel, enz. Nu komen we in de mijn zaal waar de vis via de veiling in de ochtend te koop wordt aangeboden. We zien de grote veilingklok en we zitten even als echte kopers in de bankjes. Er kan ook thuis online vis gekocht worden.

Hoe werkt de veilingklok? Onze gids vertelt ons erover.
Hoe werkt de veilingklok?
Onze gids vertelt ons erover.

Wat is die visafslag groot en wat hebben we veel gezien! Onze magen rammelen en we hebben koffiedorst. Tot slot drinken we een kopje koffie in Restaurant ‘De Zeemeeuw’ en we krijgen er een smakelijk broodje garnaal bij. We bedanken de gids. Deze rondleiding is zeker een aardigheid en de moeite van vroeg opstaan waard.

Wat zullen we vandaag eten? We zoeken een lekker visrecept en kopen super verse vis. Dat wordt smullen straks!
( Deze site volgen? Klik op volg rechts onder.)

Geef een reactie

