IJzel na lente.

 

Krr krr , het is zeven januari, stukken krakelee ijs breken onder mijn winter snowboots. Sneeuw dat verandert is in ijs schittert in mijn ogen. Een jongetje met stralende ogen zit op zijn slee. Schaatsende buren rijden me voorbij. Scholen zijn gesloten,  het lijkt een verlengde kerstvakantie met winterpret en wintersport in onze achtertuin.

Schaatsende buren rijden me voorbij op de be-ijzelde asfaltweg.
Buren op schaatsen rijden me voorbij op de beijzelde asfaltweg.

Plotseling is hij er. De winter die de opkomende lente bolletjes en de bloeiende roze rhododendron met sneeuw en ijzel bedekt. Onze straat waar nooit gestrooid wordt, is een grote ijsbaan geworden. Het is prachtig. Kinderen en schaatsers komen er deze dagen op af, het is hier feest. Maandagmorgen heel vroeg, als je goed luistert dan weet je het. Het is ongerept stil. Want de sneeuw die alles bedekt omsluit vaak ook veel geluid. Ik doe de gordijnen open en kijk verbaasd naar de witte sprookjeswereld. Het is muisstil. Wat een verrassing! Een ouderwetse winter is te lang geleden. Ik denk aan vroeger. Wat genoot ik er toen van. Van de lange wandelingen met de kinderen op de slee, de hoge heuvels op en af glijden, een sneeuwpop maken en later warme chocolademelk drinken.

Ik kan het niet laten, ik moet vanmiddag wel een lange wandeling maken. Ik loop mijn huis uit, vlakbij is daar de mooie Ruigelaan.  Het zandpad met zijn sfeer van vroeger is bedekt met een dikke laag sneeuw. Wat is het hier stil! Ik loop verder, het andere pad af, het klaphekje door waar reeën te spotten zijn. Het lijkt maagdelijk wit, er zijn nog geen voetstappen te zien. Verder loop ik het laarzen pad af, weer een klaphekje door, naar de Onnerpolder, richting Meerwijck in Kropswolde. In mijn rugzakje zit mijn tablet. Ik neem enkele foto’s maar mijn vingers zijn direct ijs en ijskoud. Foto’s maken, ik ben er niet goed in. Freek doet het duizend maal beter.

Voor een paar dagen lijkt alles versierd.
Voor een paar dagen lijkt alles versierd.

Ik kom niemand tegen, loop steeds maar verder. Tot het pomphuisje, best nog een eind, wil ik gaan. Maar bij de hoge houten brug blijf ik aarzelend staan. Lange dikke ijspegels hangen aan de brug, het is hier spek en spekglad. De brug is hoog, ik glijd er steeds af, moet oppassen niet te vallen. Alles, ook de leuning aan de kant is bedekt met een laag ijzel. Na een poosje sta ik stil. Dit is te gek, voorzichtig glijdend keer ik me om.  Het is jammer, ik kan niet verder, ik ga terug, de brug weer af. Nu begrijp ik waarom hier geen enkel menselijk spoor te bekennen is. Veel mensen vinden het te koud en bovendien is er de voorspelde ijzel. IJzel is verraderlijk glad, oppassen dus!

Ruigelaan
Ik loop mijn huis uit naar de Ruigelaan, het zandpad met de sfeer van vroeger.

In de verte, achter de spoorbaan zie ik een vreemd groot donker dier. Wat een raar beest! Het is geen hond, hij heeft een lange dikke staart en een grote spitse snuit. Hij trekt aan iets op de grond en sleept het met zich mee. Plotseling kijkt hij me recht in mijn gezicht, spant de poten en rent er met een vaart vandoor, met ‘iets, zijn prooi’ in zijn bek. “Een vos, denk ik, zou het een vos zijn?”

De winter heeft het Noorden verrast. Niet iedereen is hier blij mee. Bussen rijden niet, ziekenhuizen roepen op om thuis te blijven. Allerlei afspraken op consultatiebureaus en spreekuren van de GGD zijn afgelast. Het gewone leven lijkt even stil te staan. Code rood wordt niet voor niets gegeven. Auto’s en vrachtwagens glijden van de weg, het is gevaarlijk. Veel gewonden worden in het ziekenhuis opgenomen.

Alles is bedekt met een laag ijzel.
Alles is bedekt met een laag ijzel.

Vandaar al de extra vrije dagen. Ik geniet elke dag van dit winterweer. Met vriendin Ali wandel ik door de witte wereld. We genieten van de frisse winterlucht en mooie gezichten. Gakkende ganzen vliegen door de lucht. Een dikke laag ijzel omhult takken van de bomen. Bosjes en struiken zijn omfloerst door sneeuw en ijs. Het water van de sloten is bevroren. Dikke ijspegels hangen aan bankjes en hekken. Watervogels houden een gedeelte van de plas open. We praten bij en drinken thee bij de gastvrije Zorgboerderij De Mikkelhorst.

We lopen nu op de bevroren grond van een moerasbos.
We lopen nu op de bevroren grond van een moerasbos.

En als ik later rozig thuis kom, na het drinken van een kop warme cappuccino, wandelen Freek en ik hetzelfde rondje nog een keer. Met sneeuw blijft het langer licht. We komen op plekken waar het anders te drassig is maar nu met die witte sneeuw en ijzel kunnen we bijna overal komen. Freek maakt mooie foto’s, het is al bijna donker. De dag is voorbij, de code blijft rood. Ook morgen zullen de scholen gesloten zijn door de ijzel. Ik hoop dat er geen ongelukken meer gebeuren maar dat velen van dit winterweer kunnen genieten. Vandaag, donderdag  moet ik naar de tandarts. Ruim op tijd loop ik met mijn fiets aan de hand de gladde glibberige  beijzelde weg op. Kinderen spelen blij buiten, nog steeds is hier ijspret.  In het dorp is gestrooid, daar is te fietsen maar het is nog oppassen. Later, als ik met een verdoofde mond terug fiets weet ik wat ik  vanmiddag ga doen, wandelen met een sjaal om mijn mond in de witte wereld.

Wie had gedacht, dat de ‘ouderwetse winter’ zich weer zou laten zien? Zullen de lente bolletjes en de bloeiend roze rhododendron het redden in deze kou?

3 gedachtes over “IJzel na lente.

  1. ANNEKE ja, wat was het een mooie bijzondere wandeling. Het was prachtig. Wat goed dat je de wandeling nogmaals gedaan hebt. Dank voor je verhaal en de foto,s. Het was ook nogeens erg gezellig.

    Like

  2. Dit stukje geeft ons “zuiderlingen” een mooi kijkje hoe de “noorderlingen” dit extreme weer beleven. Bij ons is het druilerig en somber en dus geen enkele reden een wandeling te maken.
    Hopelijk komt hier (of in Goedereede) de winter nog langs.
    Sjaak&Tonny

    Like

Geef een reactie

