Wintersport in mijn achtertuin is een feest.

Vorige week was ze er weer. De witte wereld is heel zachtjes terug. Ze is zó stil gekomen, ik heb haar sneeuw niet horen vallen. Zondagmorgen: de zon schijnt fel achter het gordijn. De warme gele gloed trekt me uit bed naar de gordijnen toe, en als ik ze open doe kijk ik recht de stille witte wereld in. De wereld is bedekt met een flink pak stralend witte ongerepte  sneeuw.  Het is bijna verblindend.
Deze witte wereld vraagt vandaag om een mooie wandeling.

De dijk van Haren naar Onnen.
De dijk van Haren naar Onnen.

´s Middags willen we niet langer wachten. We moeten er uit. Warm aangekleed trekken we de deur achter ons dicht. Krrr krrr, ik hoor het knerpende geluid van sneeuw dat onder mijn laarzen plat wordt gedrukt. Piepkleine korreltjes sneeuw glinsteren in de zon. Voetsporen van mijn laarzen in de sneeuw liggen achter me. We lopen langs het smalle paadje achter de huizen aan de rand van het dorp naar dat andere prachtige pad. De dijk die naar Onnen gaat. Al heel snel is het muisstil, het is de stilte van de sneeuw die veel geluiden bedekt. Wit, wit en nog eens wit is het om me heen. De velden dichtbij en ver weg zijn verblindend wit. Ik ben geraakt door al dit moois om me heen. Wat is dit mooi! De bossen in de verte, de witte daken van de boerderijen, elke struik is een plaatje geworden! De lucht kleurt van blauw naar oranje geel met flarden lila witte en grijze wolken die als een wattendeken de lucht betovert. We ademen  frisse koude lucht naar binnen.

Later op de middagkleurt de lucht van blauw naar oranje.
Later op de middag kleurt de lucht van blauw naar oranje geel.

Wij zijn niet de enige mensen die hier lopen. Het lijkt alsof velen vanmiddag naar buiten getrokken worden. We lopen langs  ezels die ons verbaasd aankijken verder door Onnen heen omhoog naar de Appelbergen. Het is een oud pad waar we nu lopen. De sfeer van vroeger is  gebleven, ik zou hier wel willen blijven.

De ezels kijken ons aan.
De ezels kijken ons aan.

Het is een voorrecht om in een landelijke omgeving te wonen. Deze week ga ik er elke dag op uit. Het wordt koud, erg koud, het vriest bijna 10 graden. De sloten bevriezen, op de ijsbaan in Noordlaren wordt vanavond driftig geschaatst, de wintersfeer geeft wintersport en feest. Elke dag mag ik deze week genieten van de winterse sfeer in de witte wereld. Ik zie zwarte schapen met een witte streep over hun kop. De boer trekt net een groene jas aan. We raken met elkaar aan de praat. “De schapen kennen me en ze herkennen me zeker ook aan deze groene jas, hoor ik hem zeggen. Ik had acht schapen, de zwartblesschaap is een zeldzaam ras maar net voor kerst is er één gestolen! Zo maar, de halsband en het kettinkje lagen hier bij de omheining op de grond, ze was nog drachtig ook.” Ik kijk de boer verbaasd aan. “Ongelooflijk, hoe kan je zoiets doen,”denk ik als ik verder loop.

Vandaag kom ik op het pad naar Onnen weer een boer tegen die enthousiast over zijn schaapskudde praat. Dit zijn witte schapen. “Ik heb een hekel aan mensen die hier met loslopende honden lopen. Die honden jagen achter de schapen aan die dan schrikken en in de sloot vallen. De schapen kunnen uit zichzelf niet overeind komen, het kan hun dood betekenen. Elke dag kom ik een paar keer kijken of er niet ééntje op zijn rug ligt. Nu met die sneeuw en kou is de vacht zo zwaar geworden dat omvallen op de loer ligt. Ze zijn ook allemaal drachtig. O, als ik mensen met loslopende honden tegen kom, dan kan ik ze wel wat doen.”
“De wereld lijkt hier wel heel vredig, maar schijn kan bedriegen. En toch is deze wintersport in mijn achtertuin een feest,” denk ik als ik terug naar huis loop. Weer thuis brandt de houtkachel. Oranje rode vlammen geven een warme gloed, een heerlijke warmte vult de kamer. Het gaat weer sneeuwen. Mijmerend kijk ik in de vlammen en ik denk aan die schapen. “Zullen ze door hun zware vacht niet omvallen?”

Thuis hebben we de houtkachel aangemaakt.
Thuis hebben we de houtkachel aangemaakt.
Geef een reactie

