Grunnings trots, Familie distilleerderij Hooghoudt.

“Ans, laten we zondag naar Hooghoudt gaan, dat lijkt me leuk. Freek kijkt me enthousiast aan. Er is Open Huis bij Hooghoudt, Gert is dit weekend thuis, dat is een geschikt uitje om samen naar toe te gaan. Zal ik voor ons reserveren?” Gelijk zie ik in gedachten een pand in Leeuwarden voor me waar ik vroeger langs fietste naar school. Daar werd jenever gestookt. “Hoe zou zoiets toch gebeuren?”, vroeg ik me dan af.
Ik denk ook aan een oude oom die altijd een doorzichtig drankje dronk, wat mij helemaal niet smakelijk leek. Zou zo’n bezoek een mannen aangelegenheid zijn of zou het voor mij ook leuk zijn om mee te maken? Natuurlijk ga ik mee, ik wil wel eens zien, proeven en ruiken wat daar allemaal gemaakt wordt.

We rijden de ruime parkeerplaats van de distilleerderij Hooghoudt op.
” Wat een groot gebouw, denk ik bij mezelf. Hoe is het mogelijk en wat knap dat je in deze tijd nog bestaat en zo groot bent gegroeid.” We gaan naar binnen, worden welkom geheten en we lopen de trap op. Direct merk ik dat dit een familiebedrijf is. We zien sfeervolle foto’s uit het familie verleden en ik lees Groningse woorden als Pronkjelaan. Nieuwsgierig kijken we om ons heen.

Een verzameling oude Hooghoudt flesetiketten.
Een verzameling oude Hooghoudt flesetiketten.

In een grotere ruimte zitten mensen van een welkomstdrankje te genieten. Ook ons wordt zo’n lekkere cocktail met rozemarijn, grapefruit, tripel jenever en tonic aangeboden. ” Drie maal gestookt”, hoor ik zeggen als we dit welkomstdrankje krijgen. Ik kijk omhoog en zie daar naast elkaar veel kleurige flessen drank staan met namen als kersen, citroen, advocaat, boerenjongens en ’s Werelds beste groanjenever uut Grunningen.’ Nee, hier wordt niet alleen zware jenever, dat doorzichtig drankje gemaakt. Er is een ruime keus uit veel verschillende smaken en dranken. Dat zie en proef ik gelijk als ik het welkomstdrankje drink. We bekijken een kleine expositieruimte van het verleden, onze belangstelling naar de rondleiding is gewekt.

Een paar bladzijden uit het receptenboek uit 1896 van Grietje en Ludolf Hooghoudt.
Een paar bladzijden uit het receptenboek uit 1896 van Grietje en Ludolf Hooghoudt.

Een grote groep belangstellenden wordt zelfs welkom geheten door de oude heer Hooghoudt, en we luisteren naar een korte inleiding. We horen dat in 1888 Grietje en Hero Jan Hooghoudt ontdekten hoe ze bijzondere likeuren en andere heerlijkheden konden stoken. Zij werden gegrepen door deze bezigheden en hun bedrijfje werd al snel een bedrijf. Zij ontdekten dat ze van vruchten, schillen en zaden zoveel verschillende smaken konden bereiden. Ik kan me voorstellen dat ze enorm enthousiast werden en dat hun bedrijf zo bestaansrecht kreeg! Zelfs toen Hero Jan overleed en Grietje alleen was, lukte het haar om met enthousiasme en keihard werken het bedrijf voort te zetten.

De hal met tanks, waarin kruiden worden gedestilleerd.
De hal met tanks, waarin kruiden op trek worden gezet op graanalcohol.

We worden in drie kleinere groepen verdeeld voor de rondleiding. Met de heer Hooghoudt senior lopen we eerst naar de expositie waar allerlei informatie over de begin jaren en het verleden te zien is. “Over de tijd van vroeger kan ik vooral veel vertellen”, hoor ik mijnheer Hooghoudt zeggen. Enthousiast en vol overgave horen we hem vertellen over jaren van hard en ijverig werken dat met succes werd beloond. Daarna lopen we naar een grote productiehal waar heerlijke geuren hangen. Er staan enorm grote ketels en op een bord lees ik: ‘Duurzame potten met kruiden als lavendel, vanille, vlierbloesem, cranberry, jeneverbes, kaneel, kardemon en steranijs. Hier begint een rijke wereld aan smaak.’ Deze ingrediënten worden op trek gezet in graanalcohol. Wat een vakmanschap en geduld is er nodig om al deze zuivere geuren en smaken te waarborgen.

Hier wordt heel oude moutwijn gelagerd in eikenhouten vaten.
Hier wordt heel oude moutwijn gelagerd in eikenhouten vaten.

We lopen verder en zien prachtige rustieke eikenhouten vaten waar moutwijn jarenlang wordt gelagerd. Wat is dit een leerzame en leuke rondleiding. Een wereld gaat voor me open. We zien het ‘Flessenpaleis’ waar alle 40 tot 50 producten worden gevuld en ingepakt door zo’n veertig man personeel. Als we alles hebben gezien wordt ons opnieuw een lekker drankje aangeboden. Daarna mag er iets geproefd worden. Wat smaakt dit alles heerlijk en wat zijn er lekkere drankjes te mixen van de bruine jenever en die andere graanjenever. Natuurlijk kopen we dit alles om er thuis ook eens van te genieten. Als we de deur uit lopen weet ik het zeker. Producten van Hoogwoudt gaan met de tijd mee, het blijft niet bij jenever alleen. Er is een ruime variatie aan smaken en mogelijkheden. Zou dit het geheim en de kracht van het bestaan van dit Grunnings familiebedrijf zijn dat al vier generaties lang bestaat?

De hal waarin de flessenspoel-, vul- en inpakmachines staan.
De hal waarin de flessenspoel-, vul- en inpakmachines staan.
Geef een reactie

