Een bijzonder blijde dag, 19 februari, Julius is geboren!

Vrijdag, 19 februari. De zon schijnt door de gordijnen, ik word er wakker van en krijg zin in de nieuwe dag. Vandaag hebben wij een Spaans etentje met onze woensdag wandelclub. Gezellig! Ik ga daar drie grote salades voor maken. Het moet op een Spaanse manier. Dus ga ik vanmorgen verse ingrediënten kopen en ik neem ook een mooi fleurig bos bloemen voor de gastheer mee.

Als ik terug naar huis loop, voel ik een zacht tikje op mijn schouder. Recht tegenover me staat een asielzoekster, een jonge vrouw met een wandelwagen. Een paar grote bruine ogen kijken me vragend aan. “Weet u waar ik moet zijn?” Ze komt met de trein uit Winschoten. Een briefje met een plattegrond wordt in mijn handen geduwd. Op het briefje zie ik het voor mij bekende adres, Cantersveen nummer 1. Ze moet vast bij het Medisch Kleuterdagverblijf zijn. Ik ken dat adres, voor mijn werk moest ik er wel eens zijn. Het is wel even omlopen maar voor deze vrouw is het wel fijn als ik haar breng. De boodschappen kunnen onder de wandelwagen en de kleurige bloemen versieren het geheel. We zijn er. Ik bel aan en de vrouw wordt vriendelijk welkom geheten. “U bent een engel, een gift van God, dank, zelf zou ik hier nooit gekomen zijn!” hoor ik haar zeggen. Het prachtige kleine ventje, ook al met grote bruine kijkers geef ik een aai op zijn bol. Ik pak mijn tas en bloemen en loop terug naar huis.

Freek doet open en kijkt me met een stralend blij gezicht aan. “Breng die bloemen maar naar Christien, er is een jongetje geboren! Alles is goed, Julius wordt hij genoemd en hij heeft ook de namen van de opa’s Louwrens en Frederik”, hoor ik Freek zeggen. Wat een feest! Een blij dankbaar gevoel vult mijn hart. We hadden het nu nog niet verwacht maar o wat fijn dat alles goed is! Ik kijk op Whats App en gelijk zie ik al een foto. Een prachtig lief gaaf ventje. Een groot wonder, Julius, het is niet te bevatten. Een teer kwetsbaar nieuw mensenkindje op deze ingewikkelde onrustige wereld.. Zomaar gegeven om van te houden, te genieten, blij mee te zijn. O, ik hoop dat hij gelukkig wordt! Vanmiddag, voordat we naar het Spaanse feestje gaan zullen we hem opzoeken.

Maar nu gaan we eerst aan de slag. Voor de salades, op zijn Spaans bereid, alle stukjes ongeveer anderhalve centimeter, moet er veel gehakt en gesneden worden. IJsbergsla, rucola, tomaten, rode paprika, bleekselderij, komkommer, appel, en olijven. De pijnboom pitten en zonnebloempitten worden knapperig geroosterd. Op het laatst gaan er nog kikkererwten en gewelde rozijnen door en een zelfgemaakte dressing van wijn, olie en honing. Het geheel wordt versierd en opgemaakt met harten eitjes. Na een tijd werken ziet het er lekker gezond en fris uit. We zoeken Spaanse muziek om mee te nemen en we kleden ons op zijn Spaans aan. De heren zullen in donker net pak komen en de dames zullen zich fleurig en kleurig aankleden met een rode roos in het haar. We zetten het eten, de bloemen, ja, alles in de kofferbak van de auto. Ook mijn geboortepakket dat ik met zorg heb ingepakt en het fototoestel nemen we mee. Voor elke dag een cadeautje, ook aan Jolijn en de papa is gedacht.

Bij het huis van de kleine Julius is het feestelijk zichtbaar dat hier een kindje geboren is. Een vrolijke blauwe slinger van vlaggetjes met zijn naam hangt voor het raam. Ik weet dat er ook een naamvlag met Julius is besteld. De kraamhulp doet open. In de kamer zie ik hem direct. De kleine lieve nieuwe wereldburger, Julius, lekker veilig in de armen van zijn trotse blijde papa. Wat een rijkdom! Een prachtig piepklein gaaf ventje in een warme deken, mutsje op met zijn naam Julius. Ach, wat een groot wonder, niet te bevatten! Tranen lopen over mijn wangen terwijl ik de dankbare papa feliciteer en zijn hand vasthoudt. Wat een zegen dat we dit moment met elkaar mee mogen maken.

Julius, een halve dag jong
Julius, een halve dag jong

Christien komt binnen en vlijt zich op de bank. Ja, wat doe je dan als moeder? Natuurlijk feliciteer ik haar en ik ga even lekker naast mijn dochter zitten. Christien laat me foto’s zien, en ik luister naar haar verhaal, we beleven samen dit bijzondere moment. Ik ben trots op Christien, wat doet ze het goed! We drinken een kopje koffie en eten een beschuitje met blauwe muisjes. Om de beurt mogen we Julius in de armen nemen en gelijk sluit ik hem in mijn hart. Straks wordt Jolijn, de grote zus van de speelzaal gehaald. Wat zal ze opkijken als ze haar kleine broertje ziet! We kunnen niet lang blijven. De Spaanse eters wachten, en dit gezinnetje heeft rust en tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen.

Tijdens het komische Spaanse etentje dwalen mijn gedachten steeds naar het nieuwe mensenkindje. We hebben plezier, het eten smaakt goed. Er wordt een Spaans lied gezongen en een toespraak gehouden over de levensloop van de gastheer die als kind jaren in Spanje woonde. Wat een aardigheid! De dames zitten bij elkaar en worden door de heren bediend. Elk gerecht wordt met lof aangeprezen. Maar steeds weer denk ik aan de pasgeborene. Bijna ben ik niet hier maar bij hen en hem. Ik hoop zo dat het met al mijn kinderen en kleinkinderen goed mag gaan in deze ingewikkelde onrustige wereld. Dat ze de juiste weg weten te gaan en een zinvol goed leven mogen hebben, mooie mensen mogen zijn! Als we na afloop van deze dag weer thuis zijn kruip ik rillend in bed. Ik voel de griep opkomen. Een baby is kwetsbaar en teer. Ik zal wachten met hem bezoeken en knuffelen tot ik weer helemaal beter ben want ik wil hem niet besmetten. Ik voel me rijk gezegend en ben blij met al mijn kinderen en vijf kleinkinderen, nu met Julius er bij. Lang zal hij leven in de gloria!

5 gedachtes over “Een bijzonder blijde dag, 19 februari, Julius is geboren!

  1. Hallo Anneke,
    Weer zo’n prachtig verhaal, nu over de komst van je kleinzoon. Van Harte Gefeliciteerd. Voor mij extra speciaal omdat ik afgelopen zaterdag oma geworden ben van mijn eerste kleinkind, een prachtig meisje. Ik wacht met spanning op je volgende verhaal. Groetjes Corrie Hanenberg

    Like

  2. Hallo Anneke,
    Heb genoten van je verhaal. Zo,n heerlijk klein ventje, wonder van de schepping.
    Het is zo bijzonder. Hoop dat jullie er heel lang van mogen genieten.
    Lieve groet Anje

    Like

Geef een reactie

