Lichtende lenteboden in Onnen en de Appelbergen.

Pats! Dikke hagelstenen kletteren op ons dak en vanuit het raam zie ik de hagel op de grond terug ketsen. Wat een lawaai! Buiten is het wit van de dikke hagelstenen, gelijk lijkt het volop winter. Donkere dreigende wolken schieten door de lucht. Maar dan, na een paar minuten zijn er prachtige felblauwe luchten met een heerlijke warme zon.
In een mum van tijd zijn de hagelstenen gesmolten. De zon verwarmt onze kamer, je zou zo op de bank in slaap vallen!

Maart roert zijn staart.
Maart roert zijn staart.

Maar dat willen we nu niet. We trekken de jassen aan en gaan naar buiten.
Buiten zijn, een wandeling maken, dat hebben we nu even nodig. De muziek van Bill Fay – Thank You Lord, die ik zopas beluisterde, zingt nog na in mijn hoofd. Het stemt tot nadenken en maakt me dankbaar. Er is reden tot dankbaarheid want we kregen vanmorgen van de arts een goede uitslag! We zijn opgelucht en hebben nu tijd nodig om  bij te komen van de spanning die langzaam weg ebt uit mijn lijf ..

We lopen langs het smalle paadje naar de dijk die naar Onnen gaat. Het is hier stil, een heerlijke plek om te lopen. In de verte zie ik een groene terreinwagen aan komen rijden. Dat is vreemd, hier mogen toch geen auto’s komen?  De auto stopt en een man in het groen gekleed met een verrekijker in de hand, stapt uit de auto. Ik kijk naar rechts en heel in de verte zie ik een ree grazen. Ik word nieuwsgierig en begin een praatje. “Zoekt u iets?”, vraag ik hem. “Ja, ik kreeg een melding over een ree die in deze omgeving is aangereden. Gisteren zijn er ook reeën aangereden, we hopen ze te vinden en te helpen. “Ach, dat is ook wat, denk ik. Hoe kan het dat er nu zoveel reeën aangereden worden?”, vraag ik.
We horen de boswachter vertellen dat de drachtige reeën in deze tijd onrustig worden omdat hun jong na een poos van stilstand nu verder gaat groeien. Ze zoeken een rustige veilige plek en kunnen zo op vreemd territorium komen. Het is mooi om te luisteren naar deze natuur liefhebber. Er schijnt hier achter in de Harense Wildernis een zeearend te leven. “Fantastisch, denk ik, wat zou het mooi zijn dat dier eens te spotten!”

Het lijkt alsof ik in het buitenland ben.
Het lijkt alsof ik in het buitenland ben.

We lopen verder, genieten van de mooie heldere luchten met dikke grijze wolken die me aan de bergen doen denken. We lopen Onnen door, omhoog, over het viaduct richting Appelbergen. Wat een mooi gezicht om van boven op die groene velden te kijken met in de verte grote bossen. Het licht van de lage zon, de koele kleuren, wat is het een mooi gezicht. Vertederend kijk ik naar de vele sneeuwklokjes, krokussen en de opkomende narcissen. Wat heerlijk, aan alles is te zien dat de winter op zijn eind loopt, het voorjaar is in aantocht! Ik hoor het ook aan de vogels, hoor ze eens zingen! Prachtig, de natuur wordt wakker. In één van de tuinen zie ik hem weer, die hele speciale voorjaarsbloeier, de helleboris die zo weelderig kan bloeien.

Bijna lente ...
Bijna lente …
Viaduct met tegenlicht.
Viaduct met tegenlicht.

Boven op het viaduct kijken we naar de voorbij racende trein die ons met een schel fluitsignaal begroet. Ik schrik ervan, het is een naar geluid, gecombineerd met een sterke zuigende windvlaag..
Maar we lopen weer verder, de zon strijkt zo mooi door het bos van de Appelbergen.

Aan de kant van de weg ligt veel snoeihout. Ik zie elzenkatjes en zilverwitte wilgenkatjes aan de takken hangen. ‘Jammer, ik heb geen mesje bij me, een enkele tak zou mooi in een vaas staan’, denk ik bij mezelf. We lopen terug naar huis via het Scharlakenbos. Wat is het een voorrecht te wonen in een mooi gebied, zo dichtbij natuur, bos, en polder. We worden verblind door de lage felle zon die langzaam onder gaat. Een milde gloed van de ondergaande zon schijnt zacht op een mooi lang lint van krokussen. Ik geniet, nog even wachten, het voorjaar komt er aan, je ziet, hoort en ruikt het al!

Milde gloed van de ondergaande zon.
Milde gloed van de ondergaande zon.
Geef een reactie

