De Keukenhof vol kleur en fleur.

 

keukenhof
De Keukenhof

“Kijk toch eens, zo mooi, hoor ik mijn vriendin zeggen terwijl ze me met stralende ogen een prachtige foto toont van kleurige tulpen in de Keukenhof. Ga er ook heen, nog een week is dat lentepark open”. Gelijk moet ik aan mijn schoonouders denken die lang geleden ook zo genoten van dat bollen paradijs. Wat kwamen ze opgetogen terug! Het klopt, wij zijn er nog nooit geweest, daar gaat verandering in komen.

Op de laatste dag dat de Keukenhof dit jaar open is zitten we in de trein, op weg naar die kleurenpracht. We rijden langs een uniek natuurgebied de Oostvaardersplassen met zijn riet, water, moeras, ruige grasvlaktes en wilde dieren. Ik zie een kale troosteloze vlakte met dorre graslanden en enkele boomstaken. Grote groepen wilde paarden en reeën staan gebogen om nog iets van het groen naar binnen te werken. Ik word er een beetje triest van. “Kunnen de dieren hier wel leven?”, vragen we ons af. De natuur is hard, geldt hier niet de wet van de sterkste, hoeveel dieren zullen er sterven? Het is niet iets om blij van te worden.

wp-1463512325096.jpeg

We stappen uit op Schiphol waar een bus klaar staat die ons in no time tot de entree van de Keukenhof rijdt. Wat fantastisch, beter kan het niet! Het is vandaag behoorlijk koud met zo nu en dan zon afgewisseld door een fikse regenbui. We drinken eerst een lekker kop koffie. De zon schijnt maar al snel vallen ijskoude regendruppels op ons hoofd. Niet getreurd, we zoeken een betere plek.

De draaiorgel laat een vrolijk lied horen terwijl wij ons laten meenemen naar het prachtig kleurenpalet van bolgewassen. Ongelooflijk wat een schitterend gezicht. In sierlijke banen en golven zien we krokussen, narcissen, tulpen, hyacinten, lelies en andere bolgewassen. Fantastisch, wat is dit een mooi aangelegd park. De vormgeving is bijzonder. Verwonderd kijk ik om me heen naar de mooie bomen en waterpartijen. Kleuren, vormen en hoogte zijn zo goed bij elkaar gebracht. Veel bolgewassen zijn al uitgebloeid maar er is nog genoeg wat nu uitbundig bloeit.

wp-1463520526836.jpeg

Ik geniet en voel bijna niet dat het wel erg koud is. We vergeten de tijd, lopen uren langs al dit moois. Ik ruik aan bijzonder sierlijke bolgewassen. Het lijkt alsof ze familie van de pioenroos zijn. Sommige tulpen schijnen met randjes van kant te zijn versierd. En dan de blauwe druifjes en de hyacinten, met tinten van wit naar zacht lila wat ruiken ze heerlijk! Als het regent warmen we ons in een hal waar ook lentebloemen staan. Maar dan trekt de zon en zang van een shanty koor ons weer naar buiten.

Als afscheid lopen we nog een keer langs de mooiste plekjes van het park. De talen van de bezoekers overal vandaan begeleiden ons als we weer naar de bus lopen voor de rit terug naar Schiphol.

2 gedachtes over “De Keukenhof vol kleur en fleur.

  1. Wat een mooie foto ,s van de pracht in de Keukenhof! Jammer, dat ik het van ’t jaar gemist heb
    Nog een fijne tijd samen .
    Lieve groet. Gé.

    Like

Geef een reactie

