Uitwaaien in de Marne.

Het is dit jaar wel heel bijzonder, 21 september begon de herfst maar nog steeds is het heerlijk nazomerweer. Het voelt overdag alsof het nog zomer is.
Vandaag genieten we er van.

In Zoutkamp halen we de fietsen van de auto om een tocht aan de Waddenkust te maken. Ik kijk om me heen. Wat een rust! Een leuke ontmoeting: bij de pinautomaat kijkt ze me vriendelijk aan. ” Bent u hier op de camping?” Ik vertel dat we een fietstochtje gaan maken en ik hoor haar zeggen dat ze hier een paar jaar geleden zijn komen wonen. “Hier kan ik mezelf zijn, het bevalt me buitengewoon goed.”

De haven van Zoutkamp
De haven van Zoutkamp

“Zou dat het geheim zijn van wonen in de rust op het platteland?”, denk ik bij mezelf als we door Zoutkamp fietsen. De zon schijnt, de terrasjes zijn gezellig bezet, de haven met z’n vrolijke kleurige boten op het frisse water, de groene zeedijk dichtbij en de blauwe lucht met enkele witte wolkjes, het ziet er allemaal zo ontspannen uit. We stappen op de fiets en al snel ligt Zoutkamp achter ons. We fietsen langs het water. Het is helemaal stil, een enkele visser zit aan de waterkant. Koeien, roodbont en zwartbont staren ons aan, ze zijn nieuwsgierig, komen dichterbij als we ze op de foto zetten. De weidsheid om ons heen valt op en vooral de luchten, niets houdt de luchten hier tegen. Wat een ruimte, je ziet vast het weer al van ver aankomen.

Kijk op het Lauwersmeer.
Kijk op het Lauwersmeer.

In de verte prikt een torenspits van een kerkje tussen het groen aan de horizon. We fietsen nu langs het Lauwersmeer. Ik pak mijn verrekijker en zie witte zwanen en een enkele zwarte zwaan. Het riet buigt met de wind mee. Eenden liggen te slapen op de stenen aan de oever. Aalscholvers zitten ver weg op een lange rij paaltjes. De manen van de paarden in de verte wapperen, eenden stoppen hun kopjes in het water, een zwerm ganzen vliegt gakkend over. In de verte achter een zacht groen pad staat eenzaam een vogelkijkhut. “Wat een mooie wereld”, denk ik. We fietsen langs Ballastplaat waar wel heel veel koeien grazen, naar de paadjes in het Lauwersoog gebied met zijn bomen, struikgewas en wuivend riet. Het witte zandpad met de hoge uitkijkpost laten we achter ons als we de Strandweg afrijden naar de haven waar de veerboten naar Schiermonnikoog vertrekken.

Nieuwsgierige koeien.
Nieuwsgierige koeien op de Ballastplaat in het Lauwersmeergebied.

Bij de haven eten we in Restaurant Schierzicht heerlijke verse vis. Ik hoor om me heen mensen Fries spreken. Het uitzicht op Schiermonnikoog is echt wel heel bijzonder. De veerboot de Monnik staat klaar voor vertrek. Vissersschepen varen de haven in. Wat lijkt dit waddeneiland dichtbij, je zou er zo naar toe willen varen! Maar we gaan verder, we fietsen langs de zeedijk aan de Waddenzee. Prachtig, wat zijn die Wadden toch mooi, er is bijna geen golfslag, het kabbelende water naast me, stilte rondom, zeemeeuwen en mantelmeeuwen rusten uit op grote stenen in het water. En steeds maar weer kijk ik naar het uitzicht van het eiland Schiermonnikoog zo dichtbij…

We zijn nu in het domein van de schapen. Ik ruik scherpe mestlucht, voorzichtig laveer ik tussen het bruin van schapenmest door. De schapen kijken ons dromerig aan. Traag gaan ze aan de kant als ze pal voor me staan. Door mijn verrekijker kijk ik naar de witte en de blauwe zilverreigers. Met sierlijke vleugels vliegen ze op als we dichterbij komen. Er is hier verder op de dijk helemaal niemand, we zijn helemaal alleen. Het is een heel eind fietsen als we op het eind bij de zachte groene kwelders komen. Ook dit is een plaatje om te zien. De kreken die tussen de kwelders liggen zijn zo mooi, ze hebben zilveren rimpels in het water.  Links van ons liggen de kwelders en rechts zien we het groene bouwland. Een boer op zijn tractor ploegt door het land, een grote zwerm kleine mantelmeeuwen vliegt achter hem over het land. Links in de verte zien we nog een glimpje van Schiermonnikoog, Rottumeroog is ook te zien.

Vanaf de dijk hebben we zicht op de kwelders.
Vanaf de dijk hebben we zicht op de kwelders.

We buigen nu af, het land in achter de zeedijk. We fietsen langs het gebouwtje van Rijkswaterstaat en de eendenkooi Nieuw Onrust. Dit is een pleisterplaats voor vogels tijdens hun voorjaars- en najaarstrek. Maar in de herfst worden hier overtrekkende eenden gevangen.. Langs het bouwland zien we een ware bloemenzee. De akkers zijn versierd met witte margrieten, blauwe korenbloemen, felrode klaprozen en heel veel gele bloemen.

We komen nu bij veel kleine dorpjes. Heb je wel eens van Kleine Huisjes gehoord? Of van Molenrij, waar je kunt kanoën? We staan stil bij het haventje, rijden verder langs boeren die uien op een wagen laden. In Kloosterburen fietsen we langs de grote katholieke kerk, maar we zien ook een kleine kerk uit 1843. Langs het voormalige Raadhuis van 1913 loopt een oude glimlachende dame met op haar rollator verse rode bieten. Ik zie prachtige appelbomen met vuurrode glanzende appels. Zouden ze rijp zijn?

Soms zien we langs de akkers een lint van bloemen, aantrekkelijk voor insecten.
Soms zien we langs de akkers een lint van bloemen, aantrekkelijk voor insecten.

We rijden langs Kruiswijk Hornhuizen binnen. Een fantastisch hoog lint van zonnebloemen, lathyrussen, korenbloemen, asters, boshyacinten, goudsbloemen en nog veel meer bloemen siert de groene akker. Uien liggen te drogen op het land, en het gele koolzaad maakt het plaatje wel helemaal af. Er volgt nog een verrassing. In Hornhuizen staat een bijzondere kerk met zijn fel geel en rode torenspits. De koepelvormige lantaarntoren maakt ook deel uit van het project Landmerken, het is ingericht als uitkijkpunt over het landschap en het is een baken voor de scheepvaart op de Waddenzee. Je kunt de toren beklimmen maar bij de trap is het aardedonker, we wagen het er maar niet op. Helaas, we zouden een zaklamp bij ons moeten hebben. Daar boven heb je vast een fantastisch uitzicht op het Wad. Het is nog maar een klein stukje fietsen naar ons beginpunt. Het wordt al fris en kouder als we de fietsen weer op de auto laden.

WE HEBBEN OOK EEN KORT FILMPJE GEMAAKT. WILT U HET ZIEN? KLIK HIER

De toren van de kerk van Hornhuizen (met zicht op o.a. de Waddenzee en eilanden.
De toren van de kerk van Hornhuizen (met van hieruit zicht op o.a. de Waddenzee en eilanden.
Geef een reactie

