Verrassingsrondje met een wijngaard op de Glimmer es.

Kort geleden liep ik er met een vriendin. Ik was verbaasd. Het was voor mij een onverwachte verrassing. De wijngaard op dit licht hellend terrein, nooit eerder was ik hier, je weet niet wat je ziet. Dit wil ik aan Freek laten zien.

Oude topografische kaart waarop de Glimmer Es en het Besloten Veen staan vermeld.
Oude topografische kaart waarop de Glimmer Es en het Besloten Veen staan vermeld.

De volgende dag lopen we samen over het zandpad met aan weerskanten rijen smalle fruit bomen, zover het oog reikt. Wat een fraai gezicht! Het is hier licht glooiend, de bomen dalen mee naar beneden de verte in. Ranke bomen, keurig in het gelid staan roerloos naast elkaar. Het zachte groene graspad ertussen nodigt uit voor verkenning. In de verte zie ik de hoge bomen van het bos van de Appèlbergen. Het zandpad gaat verder langs hoge mais velden. Maiskolven, glanzend geel laten zich zien, de bladeren hangen slap en bruin gekleurd naar beneden.

Boomkwekerijen op de Glimmer Es.
Boomkwekerijen op de Glimmer Es.

Verrast blijven we staan. Een heuse wijngaard met grote rode druiventrossen en nog groene bladeren lachen ons toe. Hoe is het mogelijk, we zijn toch niet in verre oorden beland? Het lijkt Frankrijk wel maar we zijn echt in het noorden van ons land op bijna het topje van de Hondsrug! We lezen dat de wijn van Domain de Pasa de Corinta te bestellen is, zou deze wijn goed te drinken zijn?
We lopen verder langs dikke oude bomen, ezels en paarden naar het eind van het pad. Dit is voor mij bekend terrein. Er staan oude verlopen gebouwen, eens was dit de Groninger Buitenschool, een school voor langdurig zieke kinderen. Ik heb er vroeger regelmatig gewerkt, loop er even naartoe. De deur gaat open, de man die hier nu een kwekerij voor plantjes heeft loopt op me af. We maken een praatje, de kwekerij is nu gesloten dus gaan we weer. Ik zie de grote parkeerplaats waar de taxi’s voor de kinderen altijd stonden te wachten, herinneringen van lang geleden..

dsc06815

Het Noordlaarder bos is dichtbij. Hier lopen we veel en graag. De paden zijn zo mooi, dit bos en deze plek verveelt me nooit. Bij de Herberg de Blankehoeve lopen we het bos in. Stilte, alleen maar stilte en soms geluid van paardenhoeven. Ruiters rijden in galop over het zandpad. Ik hoor enkel mijn eigen voetstappen. De herfst hangt in de lucht, de lucht is iets vochtig, het wordt een beetje fris. Bruine koeien kijken ons nieuwsgierig aan, er staat een kraan met drinkwater en een bankje voor de wandelaars. Het Pieterpad loopt hier langs. Langs het zandpad staan gezellige en karakteristieke boerderijen, je zal hier toch wonen, wat een voorrecht! We lopen nu langs het weidegebied de Besloten Venen, waar op een gegeven ogenblik de Drentsche Aa door het dal gebroken is waardoor een verbinding ontstond met de Hunze. Steeds maar weer lees ik op hekken de naam van de prachtige boerderij Blackenborch.

boerderij blankenborch
Boerderij blankenborch

We zien water over het land. Het zilveren water met spiegelende vederlichte wolken van de Drentsche Aa stroomt over het land. Op het bruggetje moet je er wel naar kijken. In de verte glanst het zachte groene gras van de golfbaan. Aan weerskanten van de weg staan statige stevige bomen met dikke kronkelende wortels op hoge stuwwallen. Twee mensen op de golfbaan staan gebogen over hun spel. Wij lopen terug naar huis en ik bedenk me dat ik maar wat blij ben in zo’n mooie omgeving te mogen wonen.
WE HEBBEN OOK EEN KORT FILMPJE GEMAAKT. WILT U HET ZIEN? KLIK HIER

Het water van de Drentse Aa loopt weer door het Besloten Veen.
Het water van de Drentse Aa loopt weer door het Besloten Veen.
Geef een reactie

