“Moeras en Bos” een mini parel in het groen.

Het is zo dichtbij ons huis, dit mooie groene plekje natuur. Het kleine gele toegangsbord waar “Moeras en Bos” op staat langs de weg valt niet op. Je loopt vanzelf rechtdoor. Tot ik nieuwsgierig word, het klaphekje open en het zachte frisgroene graspad ontdek.

Vandaag zijn we via het weiland over het hekje aan de achterkant deze groene oase binnen gelopen. Stilte valt over me heen. Vogels zingen, bomen en grassen ruisen, wat een rust plek! We lopen de laan tussen de hoge bomen door naar het water van één van de petgaten, omzoomd door hoge wuivende grassen en riet. We kunnen kiezen welk graspad we willen lopen. Er zijn er veel. Een paar jaar geleden waren hier drie graspaden in deze beslotenheid van riet, wilgen en natte veengrond. Er zijn veel nieuwe kronkelende graspaden bij gekomen, wat wordt dit stukje groen mooi bijgehouden. Steeds weer zie ik een nieuw pad of veld.

dsc06707

De ooievaars hebben dit lustoord ook ontdekt. Ik zag ze lopen in het weiland er naast. Net voor de schemering heb je kans reeën te spotten. Stokstijf bleven we staan, we keken elkaar recht in de ogen. Vandaag kom ik een egel tegen. Op mijn hurken blijf ik bij hem zitten, dicht bij de grond, snuf, snuf, is het geluid wat ik hoor.
Er is een nieuw pad gemaakt, dwars door het bosje. We lopen er door, het uitzicht lijkt nu weer anders naar het frisgroene weiland er achter. We lopen heel wat paden af. We verbazen ons aan de bomen waarvan de bladeren voorzichtig  gaan verkleuren,  het water van de petgaten en de bankjes waar je van de stilte kunt genieten. Dit kleine stukje groen blijft verrassend, het doet me terugkomen.

dsc06528

We lopen terug via het onverharde groene laarzenpad in de Oosterpolder. Ganzen vliegen gakkend over, de trein tuft in de verte, wolken spiegelen in het water. Het is een cadeautje, al dit groen in onze ‘achtertuin.’
WE HEBBEN OOK EEN KORT FILMPJE GEMAAKT. WILT U HET ZIEN? KLIK HIER

Geef een reactie

