Beleef het sfeervolle Dickens festijn in Deventer.

In de donkere dagen voor kerst bruist het van de kerstmarkten, kerstconcerten, kerstrecepten en nog veel meer. Ik geniet van dit alles, het verwarmt en doet verlangen naar Kerstmis. In mijn hoofd speelt de gedachte “ Ga terug in de tijd van Charles Dickens, kom naar Deventer waar de personages uit zijn boeken herleven.”

dsc07014

Zou het daar niet een heel erg vervelende drukte zijn? Ik kan het Dickens festijn maar niet uit mijn hoofd krijgen, heb gewoon erg veel zin om er naartoe te gaan. In de mistige vroege morgen van vandaag, 18 december onze trouwdag al 44 jaar geleden, lopen we naar het station om de trein naar het Dickens festijn te nemen. Het is niet te geloven. Ik heb amper één voet op het perron buiten de trein in Deventer gezet en direct waan ik me al in de 19e eeuwse Engelse stad van Charles Dickens. Het is toch niet waar? In de verte zie ik een deftige keurige dame gekleed in een rijk gewaad naar de mensenmassa zwaaien.
In mijn linkerooghoek hoor ik een luid kermend gekrijs. Een ‘arme dronken vrouw, meisje van plezier’, kapotte tanden, een met bloed besmeurd gezicht, in vieze verfrommelde kleren ligt voorover op de grond. Haar ogen rollen in de kassen, ze ‘kan niet meer op haar benen staan’ maar heeft toch duidelijk veel plezier om haar act uit te voeren. Een ‘heer’heeft haar gevonden en samen lopen zij schaterlachend weg. ” Ze heeft er één”,  hoor ik iemand zeggen. In de verte klinkt gezang van warme stemmen. Een deftig koor staat in de stationshal kerstliederen te zingen. Ik word er blij van en zing zachtjes met hen mee. Wat een warm welkom en wat is het gezellig om hier in deze sfeer te zijn!

dsc07032

Het is nog vroeg en redelijk rustig, we lopen vanzelf met de mensen mee naar het historische Bergkwartier waar ruim 950 personages uit de beroemde boeken van de Engelse schrijver tot leven komen.
Er vormt zich een rij van wachtende mensen. De rij wordt al maar dikker en langer en we wachten tot het 11 uur is. We vervelen ons niet, er is al veel te zien.

Er komt beweging in de lange rij, we kunnen de kleine straatjes in lopen. Deftige heren op hoge fietsen banen zich een weg door de smalle straatjes, kantoorklerken en keurige dames snellen al kwebbelend vooruit. Christmas Carol Singers, in prachtige kledij staan op hoeken en pleinen te zingen. Zwervers bedelen om geld, boefjes stelen en arme kinderen zitten met hun witte zielige gezichten stijf tegen elkaar om het toch maar een beetje warm te krijgen..

dsc07126

Ik zie hete dampen van chocolademelk, ruik geuren van wafels en gluhwijn als we langs de voormalige Vrouwengevangenis, nu het Dickens Kabinet lopen. We staan weer een korte tijd in de rij maar dan kunnen we de expositie van het leven en werk van Charles Dickens bekijken. Er wordt een verhaal van Dickens verteld. In een paar kamers zijn ze  uitgebeeld. Ik zie een treurige bruid die door haar bruidegom verlaten is. Te midden van de witte spinnenwebben wacht ze jarenlang op haar bruidegom.

Wij drinken en eten heerlijk in Deventer, maar deze schoorsteenvegers hebben alleen maar havermoutpap.
Wij drinken en eten heerlijk in Deventer, maar deze schoorsteenvegers hebben alleen maar gortdroge stijve havermoutpap.

In een kerker zit een arme gevangene. Ja, goed en kwaad, arm en rijk, dit alles is vertegenwoordigd in de verhalen van Dickens. De warmte van een restaurant trekt, we drinken warme chocolademelk en eten kersengebak.

Deze baby heeft het wel heel erg koud. Het is 5 gr boven nul en deze mevrouw loopt al uren met deze baby op de arm ....
Deze baby heeft het wel heel erg koud. Het is 5 gr boven nul en deze mevrouw loopt al uren met deze baby op de arm ….(Gelukkig is de baby van was gemaakt).

Het is één en al vrolijkheid in de straten met huizenhoge kerstbomen en prachtig gerestaureerde panden. “Merry Christmas”, wordt een ieder steeds maar weer toegewenst. Ik zie een oma met een schattig kwetsbaar pas geboren baby.. Het is toch niet waar? Wie neemt nu in deze kou zo’n pas geboren kindje mee? De oma kijkt me stil aan en ik strijk zachtjes over het wangetje van het kindje.. Ik ben gerustgesteld, gelukkig, natuurlijk is alles wat hier gebeurd  maar spel.. De deftige notabelen lopen arm in arm te paraderen langs hun fraaie panden. Een jong aantrekkelijk ‘meisje van plezier’ staat met glinsterende ogen haar klanten te lokken.  We horen weeskinderen zingen. In een lange rij komen ze er zingend aan. De strenge ‘vader’, buldert hen toe wat ze moeten doen. ”Laat ons er door, laat ons er door, wij zijn het arme kinderkoor” klinkt het en daar gaan ze weer. Deftige notabelen buigen diep als Queen Victoria voornaam zwaaiend in haar draagstoel voorbij komt. Later zien we haar nippend aan een kopje thee in haar paleis, de koninklijke garde beschermt haar.

De koninklijke garde houdt de wacht bij Queen Mary.
De koninklijke garde houdt de wacht bij Queen Mary.

Het is overvol in de smalle straatjes, het ziet zwart van de mensen. En toch  voelt het niet als vervelend, want er is steeds wel iets moois om naar te kijken. Het is leuk om naar het rustige publiek te kijken, ik zie geen bier drinkende mensenmassa. Iedereen geniet zichtbaar met lachende verwonderde ogen. In een lange rij lopen we achter elkaar door de straatjes.  Ik hoor een klok luiden,  uit een hoog raam komen dikke witte rookwolken aandrijven..  Is er brand uitgebroken? We horen en zien zwaar diep gebrom van een geest..  dan verschijnt hoog uit het raam de geest van de overleden compagnon van Scrooge, Jacob Marley. Hij kondigt de geesten van het Verleden, Heden en Toekomst aan die proberen tot Scrooge door te dringen om zijn gierige inborst achter zich te laten en een nieuw ander leven te beginnen, bevrijd van gierigheid.. We lopen hier al heel wat uren en het is echt verschrikkelijk leuk om dit festijn eens mee te maken. We komen ogen en oren te kort, er is zoveel te zien, we vervelen ons geen minuut.

dsc07118

De synagoge is ook te bezichtigen. We krijgen de gebedsriemen en een gebedskleed te zien. We nemen weer even pauze, luisteren naar koormuziek en lopen de route verder. Het begint al te schemeren, de lichtjes branden en in de Bergkerk is het warm. Er staan stoelen en er treden koren en muziekgroepen op.

Rondom het mysterieuze kerkhof bij de Bergkerk staat de steen van Ebenezer Scrooge, ik zie er een ‘treurende’ weduwe staan en smoezelige kindertjes. Er komt een rouwstoet met een doodskist voorbij met weer een slachtoffer van de barre leefomstandigheden uit de 19e eeuw.

De gierige Scrooge ligt hier op het kerkhof begraven.
De gierige Scrooge ligt hier op het kerkhof begraven.

Een man met bloed aan zijn handen van een pas geslachte kip kijkt me recht in het gezicht. Schoorsteenvegers met zwarte roetvegen op hun gezicht staan op het dak een schoorsteen te vegen. Kinderen van het strenge weeshuis doen met hun strenge ‘vader’ een zang- en dansvoorstelling. Meisjes met bezems in een lange rij komen zingend langs:” Opzij opzij, wij maken echt niet schoon.” Ik hoor bellen rinkelen, de schaapherder  met zijn kudde schapen krijgt ruimte. Als een lang zacht wit met zwart lint lopen de schapen met hun bellen om gelaten achter elkaar door de mensenmassa.

Het is bijna vijf uur, het festijn loopt op zijn eind. We lopen terug naar het station. Gezang van koren, kijvende en schrille stemmen verdwijnen achter ons. In mijn hoofd zingt nog het lied Stille nacht, heilige nacht na. Ik neem het mee naar Kerstmis!
WIJ HEBBEN VAN DIT DICKENS FESTIJN NOG EEN KORT FILMPJE GEMAAKT. WIL JE HET ZIEN? :KLIK HIER

dsc07252

Een gedachte over “ Beleef het sfeervolle Dickens festijn in Deventer.

  1. Wat een leuke film en foto’s van je dagje Deventer, ik heb genoten. Ben je alweer een fietstocht aan het plannen??? ik wens je een fijne Kerst tijd en voor 2017 een geweldig goed en gezond jaar! liefs Karin

    Like

Geef een reactie

