Vlammend Gronings protest tegen gaswinning 7 februari 2017

Rijdend door de provincie schrik ik van wat ik zie en denk: “Dit mag niet gebeuren, het voelt oneerlijk hoe er met de Groningers wordt omgegaan. De overheid laat de Groningers in de steek. Groningen wordt leeg gezogen, alles draait om geld, heel veel geld levert dit alles op.. Monumentale boerderijen die instorten, prachtige eeuwenoude kerken en vele huizen die onder zware houten balken worden gestut, het is een erbarmelijk gezicht. Kinderen die bang worden van de bevingen, mensen die gevangen zitten in gevoelens van angst, onveiligheid, schade, schade en nog eens schade.. steeds meer en dichter bij ons eigen huis. Wanneer wordt er werkelijk naar de Groningers geluisterd, schade vergoed en de gaswinning gestopt? Overheid en inwoners van Nederland, waar zijn jullie? laat je stem horen!”

Verzamelen op de Vismarkt.
Verzamelen op de Vismarkt.

Het is koud, kleine sneeuwvlokjes dwarrelen door de lucht als we naar de binnenstad van Groningen fietsen. Van alle kanten zien we mensen naar de Vismarkt snellen, wat zou het mooi zijn als heel de provincie zou protesteren tegen hoe de overheid met de Groningers om gaat. Op de Vismarkt is het zwart van de mensen. Ik hoor een orkest, er wordt aan sfeer gewerkt, duizenden mensen worden welkom geheten. Sprekers leggen uit hoe belangrijk het is dat de gaswinning in Groningen terug gaat, gestopt wordt.
Stilte en respect wordt gevraagd voor alle mensen die schade hebben aan hun huizen, die zich onveilig en bedreigd voelen door aardbevingen..
Freek de Jonge zingt het lied van de Groninger Ede Staal: ‘Het is nog nooit, nog nooit zo donker west’, en uit alle kelen wordt het refrein meegezongen. Een rilling loopt over mijn rug..

dsc07538

Nu trekt een zee van duizenden fakkels door de binnenstad. Ik hoor de kerkklokken luiden. Mensen dragen de Groninger vlag en spanborden met leuzen: Rutte, waar ben je? Mijn huis onverkoopbaar, overheid waar ben je? Woest, woester, verwoest.. Er wordt gezongen en geroepen: ‘Gas terug, gas terug’ en ‘Het is nog nooit nog nooit zo donker west.’ Vurige vlammen schitteren in het donker, het waait flink, een vonkenregen dwarrelt door de lucht.
Dit alles is een vlammend en hoopvol protest tegen de gaswinning in onze provincie Groningen. Freek de Jonge loopt kordaat voorop naast de burgemeester en de commissaris van de Koning. Politieke leiders ontbreken, ik denk bij mezelf: ” Waar zijn de mensen uit de politiek, ze houden zich bezig met vage verkiezingsbeloften.”

dsc07523

Het lange lint van duizenden fakkels maakt een tocht van ruim een uur door de mooie binnenstad. Ik, als rasechte Friezin voel me trots op dit gebeuren en verbonden met deze plek waar ik al zo lang woon. De sneeuwvlokjes dwarrelen steeds dikker en meer om ons heen en de grond kleurt al wit. We zijn weer terug op de Vismarkt, het Groninger volkslied wordt gezongen. We zijn steenkoud maar toch wachten we nog op de petitie die Freek de Jonge overhandigt aan de commissaris van de Koning, René Paas. “Mensen, onderteken deze petitie die op internet staat zo snel mogelijk, ” klinkt het indringend.
De link naar de petitie: KLIK HIER

Freek de Jonge en CvdK Rene Paas.
Freek de Jonge en CvdK Rene Paas.

Zal dit alles helpen, zal het recht zegevieren? Ik kan het niet geloven maar wat zou dat fantastisch zijn!
Maar, hoor ik zeggen:” Dit is nog maar een begin, het gaat er om, om door te gaan. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. We zullen strijdvaardig moeten blijven, dan zal het probleem geleidelijk doordringen in de politiek en de rest van Nederland.
Als we door dansende sneeuwvlokjes terug naar huis fietsen hoor ik achter me mensen zeggen dat deze fakkeltocht strijdvaardig was en hoopgevend is!

Van deze fakkeloptocht en het optreden van Freek de Jonge hebben we een kort filmpje gemaakt. Wil je dit zien?KLIK HIER

De muziek zorgt voor sfeer en houdt ons warm in de kou.
De muziek zorgt voor sfeer en houdt ons warm in de kou.
Een gedachte over “Vlammend Gronings protest tegen gaswinning 7 februari 2017

  1. nog iets, Douwe is de zolder aan het opruimen. Komt o.a. met een grote doos play mobil (boerderij) naar beneden. Ze gaan nu naar de inbrengwinkel maar ik heb die doos play mobiel er maar even uit gehaald, misschien is het iets voor jullie Gerd? Als dat door gaat kun jij het misschien nog even in jullie afwasmachine doen, ik heb zo’n ding niet en om het nu allemaal met de hand te gaan afwassen……….. Reageer je even? Het hoeft natuurlijk niet meteen. Wij willen het wel komen brengen, ik moet (wil) een nieuwe winterjas en kan hier in Drachten niet slagen. Binnie

    Like

Geef een reactie

