Is er een huisje voor iedereen?

Verschillende keren stond ik hier voor het dichte gesloten hek. Nee, het lukte echt niet, ik kon het hoge hek niet openen. Altijd als ik hier langs dat hoge hek fiets waarachter een park is voor tuinhuisjes, ben ik nieuwsgierig. Hoe zal dat park er uitzien en de huisjes, zijn ze mooi?
Het park ligt aan de buitenrand van Groningen, tegen Haren aan. Ik wil er toch eens naar binnen gaan. Op het hoge hek is o.a. te lezen dat het park afgesloten is in de winter.

Maar vandaag, kijk eens, het hoge hek aan het begin van het park voor tuinhuisjes staat open! Natuurlijk, de lente komt, de tuinen en huisjes wachten op hun bewoners. We openen het hek. Ik sta stil en kijk om me heen. Wat mooi! Een verzorgd grindpad lacht me toe. Ik zie veel, nu nog kale bomen. En dan, ineens zie ik een klein vriendelijk ogend tuinhuisje. Wat ziet het erleuk uit! Het is goed te zien dat de bewoners nog moeten komen.

eendenhuis
Eenden-woonboot?

De tuin en het huisje wachten op een onderhoudsbeurt. Ja, zo gaat dat, ik weet, dat ons vakantiestekje ook onderhoud vraagt. En dat is hier zeker zo. De huisjes zijn klein en van hout gebouwd. We lopen verder. Er staan veel huisjes en het valt me op dat ze werkelijk allemaal verschillend zijn. De één is mooier en beter onderhouden dan de andere. Het park is mooi aangelegd. Ik zie een grasveld met een vijver. Dat is grappig, zelfs de bijen kunnen op dit park wonen. Ik zie allemaal gekleurde bijenkasten naast en op elkaar. Ook zij wachten op hun bewoners. Kijk daar eens. Midden in de vijver is aan de watervogels gedacht. Wie zou hier zijn huisje met bordes hebben, de meerkoet, de eend of..?

kleurige bijenhuizen
Kleurige bijenhuizen.

Verderop slingert het pad naar de buitenrand. Kijk toch eens, hier is plek voor insecten. Een natuurlijk insectenhotel wacht ze op, zo simpel gemaakt van afvalmateriaal. Oei, ik moet oppassen..  Traag loopt vlak voor me het kleinste huisje van dit park.  Het is een slak met zijn huisje op zijn rug. Dit doet me denken aan het luxe huis van vrienden dat op een slakkenhuis lijkt. Het huisje van de levende slak is een stukje van hemzelf. Hij kan zich altijd terugtrekken.

insectenflat
Vijf verdiepingen insectenflat.

Een oudere man is in zijn tuintje aan het werk. Keurig snoeit hij de hortensia. “Kijk, zegt hij, als je kleine scheutjes van nieuwe blaadjes ziet, dan snoei je ze daar net boven af, zo kan de hortensia weer mooi gaan groeien en bloeien.” Hij is blij en trots met zijn huisje. “Slaapt u hier ook?” vraag ik hem. “Dat is niet vertrouwd, hoor ik hem zeggen. Er is al drie keer bij me ingebroken, ze zijn op zoek naar loden en koperen leidingen en nu halen zo ook al gewoon de kranen uit mijn huisje. Nee hoor, ik fiets wel zes kilometer verder naar huis.” “Verschrikkelijk, denk ik, hoe is het mogelijk, dat je dat kunt, het plezier van deze mensen  vergallen.” Ineens is voor mijn gevoel de vriendelijk veilige sfeer van dit park verdwenen. Ik hoop voor de mensen hier dat dit wel veilig mag zijn of worden.

natuurlijk groen mensenhuisje
Natuurlijk groen mensenhuisje.

We lopen langs een heel klein natuurlijk huisje met veel hout en groen. Ook zie ik een groter huisje denkend aan een Zweedse blokhut met een mooie veranda. Weer verderop een piepklein huisje, het lijkt wel voor kabouters gemaakt te zijn. Op het hekje zie ik allemaal gekleurde kabouters staan wachten. Geen tuin of huisje is hetzelfde. Duidelijk is te zien dat veel mensen hier willen genieten en dat ze er iets leuks van  maken. ‘Grappig, bedenk ik me, in dit park staat een huisje voor iedereen. Wat zou het mooi zijn dat dit werkelijkheid zou zijn  voor alle mensen op deze wereld..  Voor iedereen een huis, brood, bed en een leven zonder oorlog, pijn en honger .. ‘

een ander type mensenhuisje
Een ander type mensenhuisje.
Geef een reactie

