Rondje Oostvoorne Rockanje.

We zijn in Brielle, vlakbij onze kleindochters Sara en Lizzie, fijn, we kunnen hen zien en leuke dingen met ze doen.  Vanmorgen, 20 april, wekken lichte zonnestralen me een goedemorgen, wat is dit heerlijk wakker worden! Ik kijk naar buiten. Diep beneden me zie ik snelle fietsers voorbij flitsen, kleine kinderen achterop, ze moeten naar school!  Heldere kinderstemmetjes hoor ik zachter klinken door de geopende balkondeur van onze slaapkamer. De zon filtert mild door de nog piepkleine blaadjes van een hoge boom, een groot kraaiennest zit hoog gevangen in zijn takken. Ik denk aan gisteren, aan kleine Lizzie die peuter af en al bijna kleuter is. Haar eerste dag om te wennen op school, wij stonden bij de deur van school om haar op te halen. Wat ik zag trof me: een heerlijk lief verlegen smoeltje met lichtpuntjes in de ogen. Het geeft me een warm gevoel.

Ons tijdelijk verblijf in Brielle. Op de bovenste verdieping een prachtig uitzicht op de omgeving.

Het is grappig, we doen deze week aan huisruil met goede vrienden. Voor Sara zijn het opa Jurjen en oma Mijnie. Mensen met een hart van goud, elke donderdag wordt Sara hier opgevangen, Sara geniet er en ze voelt zich bij hen thuis! Huisruil, zij in ons huis en wij in hun luxe appartement in Brielle. We zitten hoog, vanuit het raam zie ik als het donker is vele lichtjes, een groot verlicht schip in de verte en de verlichte St. Catharijnekerk spatten er uit! En overdag is het leven beneden zo mooi te zien. De waterpartij met spetterende eenden, een specht prikt met zijn snavel in het frisgroene gras, leliebladeren drijven in het water. Het bollende bruggetje waar fietsers en wandelaars voorbij gaan en het fietspad dat als een lint verder loopt, alles lijkt van boven zo anders mooi dan wanneer je beneden op straat bent.

Gele dotterbloem.

Het zonnetje trekt ons naar buiten voor een wandeling. We zien velden vol met felgeel koolzaad. We rijden door Tinte en Rockanje, de bermen zijn versierd met koolzaad en fleurig fluitenkruid.  De start van onze wandeling is bij de Tenellaplas.
Stilte rondom, het warme zonnetje, pril groene lentekleuren en vogelgeluiden raken me. Al direct verwelkomen ons velden vol met wilde lenteplantjes. Wat is dit een plaatje en fantastisch mooi! We weten gewoon niet waar we het eerst naar willen kijken, ik ben helemaal verrukt van wat ik zie. Wat een kleuren en enorm veel fantastisch mooie wilde stinzenplanten staan hier! De warm blauwe boshyacinten, gele sleutelbloemen en  primula’s vullen hele velden. Witte bolvormige sneeuwklokjes wiegen zachtjes in de wind. Laag bij de grond bewonder ik het tere kleine bleek lila moerasviooltje. Een zee van bosanemonen, wit en blauw golven mee op de duingrond en tussen al het groen wapperen sierlijke pinksterbloemen mee met de wind.  Langs de randen van de bospaden zie ik velden bloeiend wit daslook en de gele dotterbloem dichtbij het water langs de plas valt op tussen al het frisse lentegroen. Wat is dit alles toch een feest en fantastisch mooi!

Daslook

We kijken naar een bloeiende appelboom en staan stil bij wel een heel aparte paarse bloem dicht bij de wortel en de grond. Er komen twee oudere mensen aanlopen. “Kijk Arend, wat is dit toch ook al weer, hoe heet deze zeldzame plant, weet jij het?” Hoor ik haar vragen en Arend antwoordt trots: “Ja hoor, het is de paarse schubwortel, een parasiet die groeit tussen de gele dovenetels en de wilde narcissen!” We hebben weer wat geleerd, nu is het de kunst om het ook te onthouden..

Paarse schubwortel, een in ons land zeldzame plant.

We lopen verder over mooie bospaden langs de oergezellige duinhuisjes naar de rand van Oostvoorne. ‘Je zal hier toch wonen, denk ik, wat een oord!’ De wandeling voert verder langs de stille strandweg met riet aan weerskanten en uitzicht op de Maasvlakte en het Oostvoornse meer. Niemand komen we tegen. Even later lopen we over het strand en de Zeeweg, de zilveren zee blinkt in de verte in de zon. Ganzen vliegen gakkend over, ik zie meeuwen, verder is het muisstil en toch is de bedrijvigheid van de Maasvlakte zo dichtbij, je zou het niet geloven!

De Tenellaplas in de duinen bij Rockanje.

Over de schelpenpaden van de duinen lopen we weer terug naar de Tenellaplas. Er staan wel heel wonderlijk hoge bomen die onze aandacht trekken. Het zijn maretakken die met dikke trossen aan deze bomen groeien. Met kerst wordt deze tak, de mistletoe, als kersttraditie opgehangen boven een deurdrempel en.. zou het geluk kunnen brengen..?

In de derde boom van links lijken vogelnesten te zitten, maar het zijn maretakken.

We maken nog een rondje langs de Tenellaplas. Door mijn verrekijker  lijkt alles nog mooier. Ik spot een roofvogel met een forse snavel, zou het een havik of een sperwer zijn?  Eenden  zwemmen sierlijk over het water, een meerkoet duikt in het riet, uitgebloeide lisdodden, alsof het dikke watten zijn, wiegen heen en weer in de wind. Een zwarte aalscholver droogt breeduit zijn gespreide vleugels. Later vliegt hij door de lucht, scheert met een boog op het water, duikt diep en lang weer onder om daarna opnieuw sierlijk verder te zwemmen. Ik zit stil naar dit alles te kijken en geniet. Je huis ruilen is zo gek nog niet en dit plekje vraagt om nog eens terug te komen!

Onze wandelroute Oostvoorne/Rockanje.

 

Een gedachte over “Rondje Oostvoorne Rockanje.

Geef een reactie

