Rondje Quakjeswater.

” Hoog wonen in een luxe appartement is zo gek nog niet, denk ik als ik met plezier naar buiten kijk. Je kunt hier vast vanaf maart tot november in het zonnetje zitten.” Er is beneden me van alles te zien, voorjaar ten top.
Ik zit in het zonnetje in de deur van de kamer naar het balkon, eenden spetteren in het water, vogels kwetteren in de hoge boom.

Tuinwerk heb je niet, en veel is er ook niet schoon te maken, dus gaan we er lekker op uit. De omgeving hier in en rondom Brielle is prachtig. Poldergebied, bos en duin, je bent er snel. Langs bermen met felgeel koolzaad en fluitenkruid rijden we naar de parkeerplaats waar de wandeling rond het Quakjeswater begint. De naam is vernoemd naar de zeldzame vogel de Kwak, familie van de reiger die in het moeras voorkomt.

De parkeerplaats ligt verscholen tussen het groen. Vier eeuwen geleden lag hier een kreek die in de zee uitkwam. Het donker pad dat vochtig is nodigt uit tot lopen, het zonlicht schijnt door de elzenbomen met nog ragfijn jong blad. Een concert van vogelgeluiden begeleiden ons. Ik hoor ze zo goed maar.. zie ze niet. Het pad maakt nieuwsgierig door zijn vele bochten. Links en rechts zien we steeds weer water met fris groeiend groen blad van de gele lis, wat zal dat prachtig zijn als die gele lis bloeit!

Dotterbloemen.

We komen mensen met kleine kinderen tegen en ook ouderen die van de natuur en vogels genieten. Bij een vogelscherm kijken we naar het Quakjeswater. Ik kijk in mijn verrekijker, zie aanvliegende aalscholvers. Ze vliegen over de plas steeds naar hetzelfde punt over de bossen. In de verte op het water zwemmen witte reigers, eenden en meerkoeten. Nee, de beloofde lepelaars zijn vandaag niet te zien. Wie weet zijn ze nog elders onderweg of aan de overkant bij de Kwade Hoek op Goeree Overflakkee waar we ze eens zagen?

Door bos en duinen.

Er schijnt helder licht op het eind van het pad. Verrast kijk ik naar het witte zand in de duinvallei, het helmgras, de mooie luchten, wat is het hier stil en mooi! Deze wandeling geeft variatie, is bosachtig, gaat door moerasgebied, door duin en zand. Freek maakt foto’s, probeert zijn nieuwe mini fototoestelletje uit en ik verwonder me over dat wat verder weg zo goed door mijn verrekijker dichtbij komt.

Moerasgebied.

Mooi is het hier, er zijn met regelmaat bankjes om tijd te nemen van dit alles te genieten. Weer terug in de bospaden met zijn vele vogelgeluiden, varens en bomen met vochtig mos zien we onze auto al weer staan, verstopt in het groen. We rijden nog even naar de Tenellaplas om al die stinzenplanten te bewonderen. Van heel dichtbij bekijk ik al deze mooie plantjes en.. ik kan het niet laten. Stiekem, heel voorzichtig pluk ik er een paar, ze zijn te mooi om er maar één keer van te genieten.. Nu staan ze hier op tafel te stralen, natuur in huis..

Geef een reactie

